L'escola Vila Olímpica de Barcelona té una llarga trajectòria de treball inclusiu a les aules. El curs passat va crear una unitat de suport a l'educació especial (USEE), però des de fa sis anys atén de manera compartida amb un centre d'educació especial els alumnes amb dificultats d'aprenentatge. Rosa Maria Ramírez, la directora de l'escola, assegura que aquesta filosofia inclusiva «es reflecteix des del primer curs de parvulari fins a sisè de primària». Totes les classes participen en els racons de treball, uns espais on els nens fan activitats de manera simultània i en petits grups «de manera que els que tenen més capacitats ajuden els que en tenen menys», puntualitza Tana Serra, la cap d'estudis del centre. A més d'aquest tipus d'activitats, els nens de les USEE treballen en ocasions puntuals fora de les aules «per superar les greus dificultats que tenen».
ESCOLA COMPARTIDA
Dels vuit infants amb discapacitats molt greus que estudien al Vila Olímpica, cinc són de les unitats i tres tenen l'escolaritat compartida. Tots conviuen amb altres companys «i això els ajuda a conèixer i inserir-se en la societat que els ha tocat viure», explica Pilar Arcas, la mestre de la USEE. Des que es va posar en funcionament aquest tipus de reforç, el centre ha hagut de fer un «major esforç» per coordinar el treball que es desenvolupa a les aules.L'especificitat de cada alumne fa que no estigui dibuixada l'evolució natural que hauria de seguir, i és per això que la directora de l'escola defineix com «una feina d'artesania» el treball específic i únic que fan amb aquests nens. Avui encara queda un llarg camí per recórrer, però la valoració del primer any de feina amb les unitats de suport és «positiva».