Quasi simultàniament, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i la ministra de Foment, Magdalena Àlvarez, feien públic l'un a Barcelona i l'altra a Madrid un conveni entre Generalitat i Estat per millorar la xarxa viària catalana. Segons aquest conveni, que encara no ha estat ratificat, Catalunya tindrà 3.563 milions d'euros per millorar la xarxa ferroviària els pròxims sis anys. Nadal va anunciar «que en els pròxims dies» es formalitzaria la firma de l'acord amb els representants dels dos governs.
La major part de les actuacions incloses en el conveni ja estaven previstes en el pla director d'infraestructures 2001-2010 (PDI), però «no havien estat garantides», com va puntualitzar el secretari per la Mobilitat, Manel Nadal. En aquest sentit, hi va afegir que «el conveni representa un salt endavant ja que hi ha un compromís firmat amb l'Estat». Nadal va recordar que «el govern estatal no havia donat validesa» al PDI i, per tant, no reconeixia les actuacions previstes.
LES INVERSIONS
D'aquests 3.563 milions d'euros, la partida més important és per a la xarxa de rodalies, amb 1.413 milions d'euros, en què s'inclouen actuacions com ara l'accés a l'aeroport i el desdoblament de la línia Barcelona-Vic. La segona partida en importància és per millorar la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), amb 915 milions d'euros. Aquí s'hi inclouen projectes com ara el perllongament de la línia de FGC a Terrassa i a Sabadell. Un altre objectiu del conveni és millorar la xarxa de mercaderies. L'Estat hi destinarà 490,5 milions d'euros, d'un total de 500, per executar projectes com ara el dels accessos al Port i l'adaptació de la línia de Castellbisbal-Mollet del Vallès a l'ample europeu. També es vol donar un impuls a la construcció de nous intercanviadors estacions que permeten la correspondència entre diferents mitjans de transport, amb 405 milions d'euros, en què s'inclouen algunes obres que ja s'estan executant com ara el de la Sagrera però d'altres que encara s'han de començar com el que hi haurà a l'Arc de Triomf. La xarxa regional, que gestiona Renfe, és qui té una partida menys important: 259 milions d'euros.
En l'annex del conveni també s'hi inclouen les inversions que les dues administracions estan fent, cada una per la seva banda, a Catalunya. Fonts de Foment han recordat la inversió de 5.800 milions d'euros per al tren d'alta velocitat, dels quals falta per adjudicar menys de la meitat: 2.350 milions. Des de Madrid també faran el corredor del Mediterrani per al TAV, que costarà 420 milions. Per la seva banda, la Generalitat ha recordat, en el document, que invertirà 5.080 milions en la xarxa de metro. La inversió en la línia 9 serà la que rebrà la partida més important, de 3.000 milions.