Qui més qui menys ha guardat alguna vegada algun objecte pensant que li donaria sort. Alguns partits, també. En la campanya pel referèndum de l’Estatut, CiU farà servir el faristol que va utilitzar l’expresident Jordi Pujol en les últimes eleccions. ICV farà sonar la mateixa música que en el referèndum de la Constitució Europea i les eleccions al Parlament perquè l’associen a «un bon cicle». L’històric faristol de CiU –que és un dels tres que presidiran els actes de la campanya– el van dissenyar fa anys per ordinador i el van encarregar a un manyà. D’aquella iniciativa, en va sortir un faristol minimalista d’acer inoxidable. Des de la federació nacionalista asseguren que ha servit d’inspiració a la resta de formacions polítiques. Imma Mis, secretària executiva de logística i actes de Convergència, diu que «tothom se l’ha copiat». El cert és que tots els partits utilitzen faristols en els mítings darrere d’un decorat que sovint és d’alumini amb lones tensades, adaptables a qualsevol escenari.
En aquesta campanya, el PSC innovarà amb la projecció de missatges de mòbil. Els que ho desitgin podran enviar els seus SMS, que es projectaran en una part de l’escenari. També habilitarà una zona de bluetooth perquè els assistents puguin descarregar-se logos del PSC. Dels mítings, però, el més car és el muntatge. Aquest any, per exemple, ha pujat el preu del lloguer de cadires. Aquests seients els ocupen habitualment militants i els partits els faciliten autobusos. Marc Rius, responsable d’acció electoral d’Iniciativa, explica que a l’hora de preparar la posada en escena es tenen molt en compte criteris televisius: quina imatge es projectarà. De fet, són els mateixos partits els que ofereixen les imatges a les cadenes. Aquesta preocupació pel que s’emet deriva del llegat polític nord-americà. El PSC procura que el líder que parli estigui ben envoltat de gent. Però no es capfica amb els directes. Tampoc ho fa ICV-EA, que nega que s’avisi el públic quan els informatius hi connecten. Evidentment, els polítics saben perfectament quan arriben a les cases dels teleespectadors. Un gest d’a vís o un llum que s’encén els adverteixen que han de concentrar el discurs si volen difondre la seva posició en pocs segons. Els vídeos publicitaris de campanya també formen part de la preocupació pel que s’emet a les pantalles. ERC va presentar ahir el seu espot, que adverteix que l’Estatut suposa «una hipoteca per a les generacions futures» i recull declaracions de Rodríguez Zapatero, Artur Mas i Alfonso Guerra.