Segons la resolució que es votarà dimarts, el Congrés insta el govern espanyol a adoptar, «un cop entri en vigor lEstatut aprovat a les Corts», les mesures legislatives necessàries per donar compliment a larticle 140.3 de lEstatut, de manera que la Generalitat pugui assumir la gestió dels ports i participar en els aeroports. Participació «que podrà ser plena en aquells en què sacordi la seva desclassificació com a aeroports dinterès general». Larticle 140 del nou Estatut diu que correspon a la Generalitat la competència exclusiva sobre ports i aeroports que no siguin dinterès general. I en el punt tercer indica que aquesta qualificació re que reix linforme previ de la Generalitat, «que podrà participar en la gestió, o assumir-la, dacord amb el que preveuen les lleis».
Lacord sobre els ports i sobre els aeroports petits ja era una realitat quan es negociava lEstatut, però el PSOE ho supeditava al fet que els partits catalans renunciessin a demanar la majoria en el consorci de gestió del Prat. Com que els partits catalans no van cedir, el PSOE va fer marxa enrere en la resta. Ara es recupera aquell acord i es torna a posar sobre la taula i amb un mandat del Congrés la negociació sobre el Prat. A més, es dóna un cop defecte a les portes del referèndum amb un acord que estava latent des de fa setmanes i que sha volgut concretar en la data més adient per als partidaris del sí. No cal dir que ERC va reaccionar considerant, en boca del portaveu al Congrés, Joan Puigcercós, que es tracta d«un brindis al sol inacceptable que perpetua que lEstat continuarà controlant les decisions estratègiques a laeroport del Prat». Ahir, però, el president de la Generalitat, Pasqual Maragall, va assegurar que té la garantia que Aena, lempresa pública de lEstat que gestiona els aeroports, es privatitzarà. ERC havia presentat una proposta de resolució per traspassar els ports i aeroports a través del 150.2 de la Constitució i demanant que Aena cancel·li les assignacions del pont aeri que té Iberia.
LIDERATGES I PRIMÀRIES
La campanya del referèndum ha arrencat aquesta mitjanit i sacabarà el dia 18 amb la resposta dels ciutadans a la pregunta «Aproveu el projecte de nou Estatut dAutonomia de Catalunya?» Més de 5,3 milions de catalans poden votar de cridats no ho estan, perquè la Junta Electoral no permet al govern instar a la participació per ratificar o no el nou pacte entre el Parlament i les Corts espanyoles. Un procés que va començar el 9 de febrer del 2004 amb la constitució de la ponència parlamentària i que era al frontispici de lacord del Tinell, ha acabat amb el trencament del govern, ha posat en dubte lideratges que ara cal aclarir i, amb lavançament electoral anunciat, converteix la consulta en unes primàries per començar a perfilar el futur mapa postelectoral. De les quatre forces que el 30 de setembre van votar lEstatut al Parlament PSC, ERC, ICV i CiU, Esquerra ha virat cap al no com a conseqüència del pacte entre el líder de CiU, Artur Mas, i el president espanyol i secretari general del PSOE, José Luis Rodríguez Zapatero que els republicans consideren insuficient, i per la pressió de les seves bases. La desintonia amb els seus socis ha provocat lexpulsió dERC del govern i lavançament electoral. Un epíleg que marcarà la campanya i serà utilitzat per llegir els resultats de les urnes. El lideratge de Josep-Lluís Carod-Rovira a ERC està en dubte després de la desautorització de les bases, perquè Carod considerava que el no era del PP. Un bon resultat del no donaria la raó a la militància, però un mal resultat situaria ERC en un mal lloc. Laltre lideratge qüestionat és el de Maragall. Un sí rotund li pot servir per a dues coses: marxar per la porta gran o envalentir-lo per tornar-se a presentar. També Mas es juga amb la defensa del sí laval al seu pacte amb Zapatero. El PP de Josep Piqué pot quedar definitivament ultramurs amb un fracàs del no , que a més shaurà de disputar amb un partit que el defensa per motius radicalment oposats. També en la participació busca Piqué la seva credibilitat. Un dels seus arguments més recurrents és que lEstatut no té el suport social com el del 1979. I lEstatut en si es juga amb aquest aval de la participació que el text tingui prou força a lhora dexigir el seu desenvolupament.
Els lemes dels partits deixen clar que es prenen la consulta com unes primàries. El 1979 o futur? de CiU indica la voluntat de la federació de ser qui tingui la responsabilitat des del govern de desenvolupar el text i deixa el no dERC el partir rival en leix nacionalista com a part del passat. El PSC planteja una batalla contra el PP en un duel Zapatero-Mariano Rajoy que motivi el seu electorat. Ahir Rajoy va ajudar a donar la raó al lema socialista amb lanunci de portar el text al Tribunal Constitucional si saprova. Com també fa el PP, el PSC també vol donar-se una pàtina de catalanisme, una de les seves rèmores tradicionals en les eleccions catalanes, amb un sí a Catalunya i començant la campanya a Manresa, el cor del país. I de passada, posa ERC contra les cordes assimilant-la amb el PP. Mentrestant, ICV vol treure el cap atorgant-se la paternitat del títol de drets, el més ecologista i desquerres del text. I ERC argumenta el perquè del seu no en les retallades va iniciar la campanya a Miravet, símbol de lEstatut del 30 de setembre que considera injustificades després de 27 anys de democràcia. La banya la posa contra CiU, en un missatge per generar dubtes als votants més sobiranistes de la federació.