| |||||
|
dissabte, 27 de maig de 2006 > Catalunya té la distribució dalumnes immigrants menys equitativa de lEstat
Lescola pública assumeix un 84% de lalumnat forà, fet que facilita la «guetització» del sistemaDANI VILÀ. Barcelona Catalunya té la distribució menys equitativa dalumnes immigrants entre les escoles públiques i les concertades de tot lEstat. Així ho corrobora un estudi de la Fundació Jaume Bofill que es va presentar ahir. Segons dades daquest informe, a Catalunya les escoles públiques assumeixen leducació dun 84% de lalumnat immigrant, un percentatge que suposa més del triple del que li pertocaria si la distribució es fes de manera equitativa amb les escoles concertades, finançades també amb fons públics. Les famílies catalanes es gasten anualment uns 330 euros en educació, una quantitat que les situa entre les primeres de lEstat .
La concentració de vuit de cada deu alumnes a les escoles públiques del país té, segons els autors de lestudi, un efecte clar de «dualització del sistema densenyament». Xavier Bonal, autor de lestudi, posa en relleu que aquesta situació suposa la «guetització» dalguns centres i que afavorix «lexclusió social» dels alumnes daquestes escoles. Tenint en compte linforme, el repartiment descompensat dalumnes suposa una polarització social respecte a lorigen de les famílies que accedeix a la pública o a la concertada. Així, lestudi comprova que un alumne català, amb uns pares amb alt poder adquisitiu, amb un nivell destudis alt i que usen de manera preferent el català té moltes més possibilitats de ser escolaritzat en un centre estranger que qualsevol altre alumne. El president de la Fundació Jaume Bofill, Jordi Sánchez, alerta que aquesta realitat comporta que la xarxa de centres públics no contribueixen a garantir les mateixes oportunitats a tots els escolars. Bonal destaca la dada que un 31% dels estrangers de 17 anys ni estudien ni treballen. Lautor de linforme adverteix que aquesta situació «senquista» i proposa la reducció de ràtios en els centres amb majors índexs dimmigrants per garantir una major qualitat de lensenyament. Les dades són concloents; a lescola privada i concertada obtenen el graduat en ESO un 82,7% dels alumnes, un índex que baixa fins al 64,9% en els centres públics. En lúltima dècada sha detectat un augment del 46% dels alumnes dESO que van al sector concertat, fet que suposa un retrocés dun 11% en el sector públic. Per contra, larribada de la immigració ha fet augmentar molt la demanda de lescola pública en els nivells dinfantil i primària. Linforme Lestat de leducació a Catalunya, que la fundació reeditarà i revisarà cada any, també analitza la situació respecte a Europa. A Catalunya només un 65% de la població dentre 20 i 24 anys ha completat lensenyament secundari postobligatori, un percentatge que només supera el de lEstat espanyol, Portugal i Malta. A més, es troba molt lluny del 85% que la Unió Europea va situar com a objectiu per al 2010 i dels índexs de més del 90% que assoleixen els joves noruecs, eslovacs i txecs.Pitjor és la comparativa pel que fa a labandonament educatiu prematur. A Catalunya un 30% dels joves dentre 18 i 24 anys no han acabat leducació secundària, un nivell educatiu que lOCDE situa com el nou llindar per garantir una bona inserció laboral i per a la inclusió social. Lobjectiu marcat per la Unió Europa per al 2010 és que labandonament no sobrepassi el 10%, com és el cas de Dinamarca, Àustria, Suècia, Polònia, Eslovàquia, República Txeca i Finlàndia. |
NOTÍCIES RELACIONADES |
>Les famílies catalanes es gasten 330 euros lany >Catalunya té la distribució dalumnes immigrants menys equitativa de lEstat |
|