dijous, 23 de juny de 2005 > Els dubtes
de la selectivitat
Mentre més de dos mil estudiants de la demarcació esperen els resultats de les PAU, hi ha professors que es qüestionen la necessitat de fer les proves
M. CARTAÑÀ.
Tortosa
 + Estudiants a les portes del centre universitari Doctor Manyà, de Tortosa, felicitant-se per la fi de les PAU. Foto: M.C.
|
«La selectivitat és com el Dragon Kahn, hi ha alumnes que en surten molt contents i d'altres amb els ànims per terra.» Així definia la professora de l'IES Terra Alta, Mariló Alcantara, la sensació que els queda als estudiants després de tres dies de proves. Set exàmens que han hagut de fer des de dilluns fins ahir 2.116 alumnes de centres de la demarcació. Ahir, últim dia i amb el cap ja en el futur més immediat: «avui a sopar amb els de l'institut, uns quants dies de festa i dilluns cap a treballar», deia ahir després del seu últim examen Miquel Pérez, un jove de l'IES Montsià que vol fer administració i direcció d'empreses. Creu que en línies generals els exàmens «són més fàcils del que et pinten». I ara a esperar les notes, «sense massa nervis, que ja no s'hi pot fer res». Tot i que han passat tres dies de proves molts no es treuen encara l'espina del listening d'anglès, difícil per a la majoria dels futurs universitaris. Francisco Suñé, de l'IES Julio Antonio de Móra d'Ebre no s'oblida de la prova, sobretot tenint en compte que necessitaria un 7,5 per poder fer aeronàutica a Terrassa, la seva primera opció. Uns quants companys seus d'institut coincideixen a dir que anglès i català, seguit de química i física poden ser les proves que més els perjudiquin. Però a banda dels dubtes dels estudiants que esperen conèixer els resultats dels exàmens, la selectivitat genera dubtes entre els professors de centres. No pas pel seu contingut -aquest any no hi ha hagut gaires queixes- sinó per la idoneïtat d'aquest tipus de proves. El grup de professores que ahir acompanyaven els alumnes dels centres que s'examinaven al Doctor Manyà de Tortosa tenen clar que la selectivitat no és la millor manera d'avaluar els coneixements dels alumnes: «Són tres dies horribles, es menysté la feina dels professors de batxillerat i ara com ara no té sentit», creu Neus Olives, de l'IES La Sènia. Ella creu que s'haurien de buscar altres fórmules per avaluar els coneixements dels alumnes i a més considera «injust», que els exàmens obliguin a desplaçar alumnes que vénen de lluny. Ahir a Tortosa, per exemple, hi havia estudiants de Miravet i de Maials, «que dormen poc i han de fer un desplaçament llarg per poder fer les proves». La professora Milà Campanà, de l'IES de Flix, és contundent: «La selectivitat hauria de desaparèixer.» L'alternativa, segons ella, no és que els centres hagin de fer una revàlida: «S'han de fer propostes, però es podria ampliar el batxillerat i evitar fer les PAU o fer que la selectivitat tingués menys pes i valgués més la mitjana del batxillerat», una opinió que comparteix Neus Balagué, del Col·legi Teresià de Tortosa.
«Hem patit pels de Móra»
A les nou i dos minuts arribava ahir l'autocar que portava els alumnes de Móra d'Ebre a Tortosa. El president del tribunal del Centre Universitari Doctor Manyà, Jordi Blay, deia ahir que els havien fet patir una mica, «però van poder arribar just quan tothom estava assegut i no hi va haver cap problema». Aquest és el tercer any que presideix un tribunal i les incidències han estat menors. «Molta calor, això sí, per això els exàmens s'han fet a les aules de la planta baixa, on hi ha aire condicionat.» La calor va ser també la queixa d'uns quants alumnes que feien les proves en instituts de la demarcació sense aire condicionat. La incidència més remarcable la recorda de fa tres anys «quan els exàmens no arribaven de cap manera perquè l'empresa de seguretat que els portava els va extraviat». Enguany, però, «tot normal i sense problemes».
|