| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 17 de maig de 2024


diumenge, 7 de juliol de 2002
>

L'hospital de Mataró va recórrer a mediadors per atendre 1.331 immigrants durant el 2001

La Generalitat considera que «la mediació cultural en l'àmbit sanitari és una eina per a casos puntuals»

MÒNICA BERNABÉ . Mataró
Els professionals de l'hospital de Mataró van haver de recórrer al servei de mediació intercultural per atendre 1.331 immigrants durant l'any passat, segons dades de l'Associació de Mediadors Interculturals del Maresme Vine amb Mi. L'hospital té dues mediadores, que van començar a trebarllar-hi com una prova pilot l'any 1999 i que ara ho fan de manera permament. Amb tot, el servei no és suficient, i així mateix ho reconeix la direcció de l'hospital. En canvi, el coordinador de l'atenció sanitària per a la població immigrada de la Generalitat, Rafael Guayta, considera que «la mediació cultural sempre s'ha d'entendre com una eina per a casos puntuals», que no es pot globalitzar perquè els immigrants són un col·lectiu heterogeni.

Actualment les dues mediadores interculturals de l'hospital de Mataró estan contractades per treballar-hi sis hores a la setmana. Dilluns passat, la direcció de l'hospital va acordar ampliar el seu horari laboral un 25%. A la pràctica les mediadores treballen moltes més hores. La xifra de pacients que van atendre durant el 2001 parla per ella mateixa. Van atendre 1.331 immigrants, dels quals 802 eren magribins i 529 d'origen subsaharià, segons dades de l'associació Vine amb Mi. La feina de les mediadores consisteix a garantir una bona comunicació i transmissió d'informació entre el pacient i el metge, oferir suport psicològic al malalt per reduir el seu estat d'angoixa, i assessorar el personal mèdic sobre les particularitats culturals de l'immigrant per millorar l'atenció sanitària. El gerent de l'hospital de Mataró, Joan Berenguer, corrobora la importància d'aquest servei i admet que si no s'amplia és per raons pressupostàries. En canvi, el coordinador de l'atenció sanitària per a la població immigrada de la Generalitat, Rafael Guayta, considera la mediació com «una eina per a casos puntuals» i declara que, a través del telèfon de Sanitat Respon, ja s'està oferint un servei de traducció-mediació per als professionals que ho necessiten. D'altra banda, afegeix que la Generalitat està elaborant una estratègia de formació continuada per als professionals sanitaris que atenen els immigrants, que consisteix en l'edició de guies, manuals de conversa i protocols assistencials que incloguin els aspectes de la multiculturalitat. Les mediadores de l'hospital de Mataró, en canvi, pertanyen a l'Associació de Mediadors Culturals del Maresme Vine amb Mi, que va néixer a Mataró el 1999 i ofereix els seus serveis al conjunt dels municipis de la comarca. En aquest sentit, ha signat un conveni amb el Consell Comarcal. De moment, ha treballat a Mataró i Arenys de Mar, i de forma esporàdica a Premià de Mar, el Masnou, Argentona i Tiana. El president de l'associació i responsable d'immigració de CCOO al Maresme, Idrissa Djiba, lamenta que les administracions no prioritzin la mediació intercultural que, a parer seu, és bàsica per fomentar la integració i la convivència social.

 NOTÍCIES RELACIONADES

> Escoles i instituts reclamen més professorat i mediadors per atendre la diversitat

> El barri de Rocafonda, un exemple a seguir

> Conflictes per manca de comunicació i entesa

> Uns 400 immigrants es queden sense plaça a Mataró per aprendre castellà aquest any

> «La Generalitat esmerça en integració tots els recursos humans i econòmics disponibles»

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.