| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | Top7 - Tots els fòrums | dijous, 18 de desembre de 2025

ELS TOP 7 DE Extintors de mots 18/02/2005 06:00

Pau Vidal acaba de publicar una versió catalana del Cent mots à sauver del televisiu Bernard Pivot, un llibre que ha fet salivar milers de francesos a partir del programa espriuà. En perill d'extinció (Empúries) és la versió pauvidaliana de l'inventari pivotesc, tal com el subtítol aclareix: 100 paraules per salvar. Vidal tria paraules i expressions de to col·loquial, com ara alto les seques, dèria, fotimer, murga, patracol, senderi, tant se val o xampany. També ha obert l'adreça motsmorts@grup62.com perquè la gent n'afegeixi. Però nosaltres en aquest fòrum no us demanem paraules o expressions per salvar, sinó al contrari. Volem saber quines paraules o expressions esborraríeu de la faç de la terra si estigués a la vostra mà. Quins mots extingiríeu? Es valorarà que els presenteu en format repòquer: un màxim de 5 mots o expressions per missatge. El millor repòquer rebrà un exemplar d'En perill d'extinció de Pau Vidal, per gentilesa de l'editorial Empúries i de la llibreria virtual llibres.com.

1. ... (Tanti44)

# Doncs jo eliminaria divorci, avortament, condó, homosexualitat i sobretot jubilació. (Karol Woytila)

# Jo eliminaria estintolar, escandir, esfondrament, formigó i sobretot dimissió. (Quim Nadal)

2. Juntes fan mal (chester)

-Només t'estimo com amic

3. El meu repòquer! / Segon repòquer / Va, el tercer / Ja que hi som, / el quart per acabar, el cinquè (Marc X)

# torracollons, ganàpia, gamarús, titella, mamella

# tros d'ase, camacurt, geniüt, esmaperdut i palplantat.

# Set-ciències, setrill, renec, barba-mec, eixerit.

# meuca, fleuma, mesell, cadell, capell.

# I servar, saberut, desmenjat, barrut, porquejar.

4. Jo amb una de sola ja en tindria prou! (Llum)

Em fot haver-ho de reconèixer, però jo el que fotria a mar directament és el verb fotre amb totes les seves variants. Més de quatre quedarien ben fotuts! Com s'ho fotrien per parlar? Si no en saben home! Si es foten de peus a la galleda cada cop que obren la boca. Si estan fotent la llengua enlaire per no fotre el fotut esforç de pensar! Que fotin el gest d'aprendre una mica de vocabulari, que jo em foto vermell cada cop que se me'n fot un al davant si és que m'hi fotria d'hòsties, home, que no hi ha dret! Que mireu que n'és de fotut haver de tractar amb aquesta gentota que se'n foten dels pobres que no vam fotre estudis. I que haviem de fotre,. Home? Si la vida estava tan fotuda? A mi tant se me'n fot, però si em fotieu triar, els fotria el 'fotre'

5. Ara? Mmmm, és que...... (Àlex)

No. Tinc mal de cap.

6. Jo en perill d'extinció

Extingiria 'jo', i tots hauríem de ser l'assenyalat i acusat 'tu'. extingiria 'ell/a' que resta al marge i mai no s'implica. extingiria 'mirall' per veure'ns reflectits tan sols en tu, que ara ja sóc jo. extingiria el 'foc' abans que cremés el diccionari sencer.

Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000.
Secció mantinguda per Màrius Serra
Posa VilaWeb a la teva pàgina.