|
ELS TOP 7 DE Va valents! 10/12/2004 06:00
|
Aquesta setmana el fòrum té una clara vocació de servei públic.
Hem rebut un correu d'un valencià anònim que ens demana fer un fòrum sobre un tema tan pelut com el nom de la llengua que compartim:
"Parle amb vosaltres perquè tal i com està la cosa només confie en els verbívors de la nostra llengua per arranjar el conflictiu tema d'açò, de la nostra llengua, del nom de la nostra llengua. Es tracta de proposar un fòrum de suggeriments per rebatejar el catalavalenciabalear i no donar més arguments a la nostra dreta valenciana per a traure vots d'un conflicte que ja avorreix a les tortugues. Ja s'han fet alguns intents històrics , com el bacavès o el llemosí, però sense masa fortuna. A veure si de verbàlia n'ix alguna bona idea".
Doncs això. Pels verbívors no quedarà. Us convidem a fer tota mena de càbales nominalistes a veure el talent latent que us coneixem surt a la llum amb una solució màgica. És a dir, convoquem un concurs de noms. El millor missatge rebrà un exemplar de Si la natura és la resposta, quina era la pregunta? de Jorge Wagensberg en traducció al català de Màrius Serra, per gentilesa d'Editorial Tusquets i de la llibreria virtual llibres.com.
1. Bavalà / MontseMu
Després d'haver comprovat que, molt sovint (per exemple a la UE), parlar en BAlear-VAlencià-cataLÀ implica ser tractats com si parléssim a la babalà [loc. adv.- Sense posar l'atenció, el seny, necessaris en allò que hom fa, irreflexivament], proposo aquest mot. Llàstima que els únics que podem pescar la ironia sóm precisament els que parlem en bavalà. Ah, per cert, depenent de les preferències de cadascú també es podria dir Vabalà, que consti, que a mi m'és igual!
2. Molt bé gràcies! / Llum
Podriem proposar Catalvà i així quan algú digués 'catalvà?' podriem contestar molt bé, gràcies! (més que res per animar-nos...)
3. Fogots / Albert Figueras
Va calent. Vull dir que proposo "vacalent". Ah, i si teniu una estona entre tanta xafogor, podeu donar un cop d'ull al diccionari on-line català-valencià: http://www.llenguavalencianasi.com/buscar_cat.htm.
4. Bacavà / Miquel
A més de contenir les dues primeres lletres de Balear Català i Valencià (per ordre alfabètic, per no ferir susceptibilitats), si no hi posem remei, d'aquí uns anys algú podrà dir que es deia bacavà perquè va acabar com el rosari de l'aurora.
5. Ara que posats a pensar... / Hola(tz)
Què tal catervà? aquest llenguatge de la caterva (que tèrbola...)ens escau d'allò més bé...
6. Alatac / Xeiè
Si la constitució española depengués de l'Estatut i Europa volgués ser catalana, si la selecció española d'hoquei o de qualsevol esport no fos oficial i no pogués competir enlloc, si els espanyols ens supliquessin que els nostres productes els etiquetéssim en español, si els que lloen la nostra llengua i es desviuen per aprendre-la fossin la immensa majoria, si els mallorquins anessin a estiuejar a Baden-Baden, si l'orxata fos sevillana, i la paella gallega, si Andorra no fos aquí al costat, si alguna vegada, quan em volen vendre alguna cosa des de Madrid, em demanessin educadament si els hi podia contestar en anglès..., etc, etc, Llavors en podríem dir: ALATAC.
7. Verbalic / Jaume Conté la V de València Bal de Balers C de Catalunya. Els país se'n diria verbàlia i els habitants verbívors.(Però em sembla que això ja em sona d'alguna cosa i no se de què).
|
|