|
ELS TOP 7 DE De nens 07/05/2004 06:00
|
Aquest fòrum farà les delícies de tota la població que hagi passat per la maternitat i/o que gaudeixi de la seva paternitat. Però tampoc cal que els fills sense fills, per dir-ho en terminologia Vila-Matas, se n'abstinguin, perquè sempre ens quedaran els nebots, o els fills de la veïna.
La qüestió és que demanem sortides infantils que demostrin la seva gran capacitat per veure el món amb ulls nous. L'exemple ens ve de la llista de distribució Al Carrer d'Enric Gomà. El seu soci Héctor López de Castro envia una frase sentida als carrers de Santiago de Compostel.la, just a l'interior del conegut temple. Una criatura es fixa que cada cop que el capellà pronuncia la paraula "amén" tots els congregats li responen a l'uníson d'una manera automàtica. Després de donar-li voltes, el xaval pregunta a sa mare: "Mamà, amen è o mesmo que intro?"
Publiqueu sortides infantils en aquest fòrum de nens. El missatge més destacat rebrà a casa un exemplar de l'edició facsímil del llibre Jocs de paraules i jocs de memòria que Joan Amades va publicar als anys 30, per gentilesa de l'editorial El Mèdol i de la llibreria virtual llibres.com.
1. Maquinetes que fumen i et parlen de tu / Roger Dunyó
Fa uns vint anys, anant en cotxe, el meu germà petit, d'uns quatre anys, estava molt enfadat, no recordo exactament perquè. De cop, va començar a recitar totes les paraules malsonants que coneixia: pet, cul, penis, etc. veient que enlloc de fer enfadar els meus pares els feia riure, va decidir pujar de to passant al súmmum dels insults: "puta, fill de puta i sacaputas!"
2. ¿Per què ovuleu? / Pau Riba
Un dia, al cotxe, essent migdia i estant tot tancat, la meva companya i una companya seva, que tenia una regla d'allò més sucós, discutien què fer per aconseguir tampons o compreses, que necessitaven amb urgència. El meu xiquet de quatre anys se les mirava molt seriós i tot de cop va dir, arrugant el front: però, ¿per què ho voleu? Elles encara estan intentant explicar-li de què va la cosa i per quina regla de tres la naturalesa les ha dotat a elles amb aquesta funció molesta i en canvi a nosaltres ens n'ha eximit.
3. Els germans Triz / MontseMu
Un dels records més antics que tinc és de que quan encara anava a la guarderia. Un dia li parlava a la meva mare d'un nen que anava a la meva classe, en Víctor Triz. La meva mare, que coneixia tots els nens, em va mirar estranyada: "i qui és en Víctor Triz?", i jo li vaig respondre: "sí, en Víctor Triz, el germà de la Bea Triz". I si no, com és que a vegades li deien Bea Triz, i a vegades, simplement Bea? (És clar que per la mateixa regla de tres -o de triz- ells podien haver suposat que jo era la Montse Rat, la germana petita de l'Anna Rat i de la Roser Rat...)
4. Raó de pes / Xocolatina
Diàleg entre infants de quatre anyests en una escola després que la mestra els hagi llegit un conte sobre "La casa del goril·la" on apareixen com a únics personatges una mare i un fill goril·la: - I el pare goril·la no hi és? - Potser s'han divorciat. - No! No pot ser! - Per què no? - Perquè a la selva no hi advocats! - Per què no?
5. Dentadura / JBiM. València
La neta entra al bany i veu el got amb la dentadura postissa del iaio. Pregunta de qui són les dents i en rebre la resposta pregunta astorada : i el iaio on és?
6. Manaments / Seamus
El meu vei petit estava repassant en veu alta els 10 manaments i amb aquestes que comença " No diràs el nom de Déu en va". Jo, encuriosit, li pregunto si sap que significa això que acaba de dir, i ell que em respon sense embuts: que Déu s'escriu amb "e" no pas amb "a"!
7. Educació Viària Nadalenca / Lídia
Aquesta anècdota va passar pels volts de Nadal, en una de les visites de la guàrdia urbana a l'escola per fer Educació Viària. La guàrdia anava ensenyant diferents tipus de senyals i feia dir als nens/es què eren i per què servien. Li tocà el torn al "Pas Zebra", que en català barceloní i sense "S" sonores quedava "Pas Sebra". La guàrdia enganxa un xaval (3r de primària)distret i li demana: <> El nen, vermellot, respon: <<És on va nèixer Déu!>> Tota la classe esclata a riure. Ell, aleshores crida: <>. I rectifica: <>."Noi, què és un "Pas Sebra?" El nen, vermellot, respon: "És on va nèixer Déu!" Tota la classe esclata a riure. Ell, aleshores crida: "No, no, nooo! Ja ho sé!". I rectifica: "On va nèixer Déu, no, és on va nèixer Jesús!!".
|
|