| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | Top7 - Tots els fòrums | diumenge, 21 de desembre de 2025

ELS TOP 7 DE Mots solters 23/04/2004 06:00

La religiosa catalana a l'Índia Verónica Vila-Sanjuan va enviar una nota a la llista "La Parida" de l'escriptor Andreu Martin perquè li convenia una paraula en castellà que rimés (en rima consonant) amb "indio" i no la trobava. Ningú no va aconseguir resoldre-li el problema, tot i que li van oferir moltes paraules en rima assonant, com ara "ripio" o "simio", que no la satisferen. En totes les llengües els versaires han topat amb paraules esquerpes de rimar, la terminació de les quals no es repeteix en cap altra. És per això que s'han editat tants diccionaris de la rima. Hi ha una anècdota deliciosa atribuïda a l'enginyós Quevedo. Pel que sembla li demanen que faci un rodolí amb "polvo" (un d'aquests mots esquerps en castellà) i el poeta l'entoma tot dient: "y le dijo el sacerdote a la pecadora: Antes de convertirte en polvo, te diré "ego te absolvo". I se'n va sortir. Avui, Quevedo i la pecadora en qüestió potser s'ho farien dins d'un Volvo. Busquem mots sense rima. Diguem-ne, doncs, mots solters. Aquest és l'exordi de Sant Jordi. El missatge més destacat rebrà a casa un exemplar de la novel·la de Miquel L. Fletcher "El paradís a l'hivern", per gentilesa de la llibreria editorial Altaïr i de la llibreria virtual llibres.com.

1. Quòniam / MontseMu
No n'he vist mai cap de sencer, de quòniam. Els seus abundants trossos estan molt escampats, i te'n trobes per tot arreu. Però no hi ha manera: de quòniams sencers, íntegres, complets, jo encara no n'he trobat mai cap. Per tant, encara és més més difícil veure'ls de dos en dos. Pobre quòniam: trencat, solter i sense rima!

2. Un polsim d'àntrax / Xatom
Aquí llenço el meu NAIP. Penso que tindrà prou TREMP per aguantar qualsevol COLP. Una mica SUPERFLU? Afegeix-li un polsim d'ÀNTRAX

3. Ni que sigui a la PRÒRROGA / Gerard Poeta
Ni que sigui en el darrer moment, en un últim sospir verbívor, no em deixeu com un mot solter. T'espero paraula meva. Petons.

4. Sàtrapa / Montserrat
N'hi ha que hi viuen així: com uns prínceps. D'altres podrien haver estat governadors d'alguna antiga província persa (no estic parlant d'Irac precisament). Però un Sàtrapa, no es deuria deixar atrapar fàcilment. No el volgueu en matrimoni. Deixem solter aquest mot.

5. Un mot solter? / Vinyet
Doncs, com amb gairebé tot, és: RECÍPROC. Entre dues persones poden succeir moltes coses.

6. A Anglaterra. s XVII. / Onofre
QUÀQUER i QUÀQUERA. És que les sectes religioses no sempre afavoreixen que els mots s'aparellin.

7. Zumalacàrregui / Guifré Miquel
Una gran rima impossible es pot sentir cantada pels de Dagoll Dagom a l'obra Els Pirates de Penzance. La versió catalana és de Bru de Sala. Concretament a la Cançó del Mariscal diu: (...)Jo porto el pit guarnit amb les medalles patriòtiques// que em donen per saber-me les princeses visigòtiques// tinc fama d'estrateg com el carlí Zumalacàrregui.///(àrregui, sàrregui... ja ho tinc!) com que és tan complicada, aquesta rima me la càrregui!//

Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000.
Secció mantinguda per Màrius Serra
Posa VilaWeb a la teva pàgina.