| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | Top7 - Tots els fòrums | dimarts, 24 de febrer de 2026

 ELS TOP 7 DE Homelesades 28/03/2003 06:00

El fòrum d'aquesta setmana torna a venir inspirat pel llibre que rebrà a casa el millor missatge: el recull de narracions "Homeless" de l'escriptor i enigmista Pau Vidal. Els personatges de "Homeless" viuen la destrucció de la Barcelona vella com un crim de lesa humanitat i, alhora, ho expressen amb una llengua tan vivaç que el lector tendeix a aixecar-se de la cadira tot cridant visques. A la segona narració, que duu per nom "El xalet del moro", sentim la vèrbola increïble d'una meretriu que tendeix a cometre tota mena de malapropismes. Parla d'ornaments com ara "sensefes" i "barbarescos", s'espanta amb malalties com la "gorronea" o la "sílfides", vol anar a reposar a "balenaris" per submergir-se en els "llacufis" i presenta un esperit certament "sindilista" a l'hora d'enfrontar-se a aquell poema "La Paca Cega" tan lloat pels "protothoms". Si el personatge de Sheridan Mrs. Malaprop va engendrar els malapropismes, la meretriu de Vidal mereix inaugurar una mena d'homelesisme. Us demanem malapropismes homelesístics, reals o inventats. La millor aportació s'endurà un exemplar del llibre que inspira aquest fòrum: "Home les" de Pau Vidal. El guanyador el rebrà a casa per gentilesa d'Edicions Empúries i de la libreria virtual llibres.com.


1. Vaginades
Les vaginades de la mare d’en Joan Ramon Manchado el situen dalt del podi.
“Ma mare, parcialment sorda i dislèctica, profereix lapsus linguae amb una facilitat commovedora. Alguns dels més reeixits han estat:
* He demanat formatge del SEMENTAL (emmental) a CA BRAVO (Caprabo) i tothom s´ha posat a riure.
* Els Reis han dut al Josep una MONTALBÁN (mountain bike).
* No perdis l’ALTOBÚS que hauràs de fer ALTO-STOP.
* Ja has fet la declaració d’AGENDA?
* EL CAPONE va ser un HÀMSTER de debò?
* L’Antònia té GASTROFÒBIA i no agafa EL SENSOR.
* Això que dius són VAGINADES (bajanades).”



2. La meva mare / Més de la "abuelita / Una àvia que sabia el que deia
Els missatges de la Marga, la Llum i l’Estràmpol Isard demostren de manera fefaent que el patinatge verbal és fill de la llengua materna:
* “La meva mare es un pou de "homelesades". Un dia que anava per l'autopista la va adelantar un "IBM" que anava a 200 per hora. Una vegada me la vaig trobar davant la tele i em va dir: " Aquest que s'ha mort deu ser un personatge molt important, per que li han fet una missa de "corpore ensupunto".
* La "abuelita" tenia una amiga que assegurava haver tingut la desgràcia de 'tener un hijo "ope" '. Fins que no el vam veure amb les ulleres posades no vam deduïr que el xicot només era 'miope' però, es clar, la dona deduïa que si per a ella era “mi-ope” per a la resta del món, devia ser només 'ope'...
* La meva àvia coneixia la història: ja parlava de la "pesta borbònica".



3. Compaginar / Senderisme
Els missatges de l’Isabel i del Raül situen l'homelesisme entre els amics, companys de feina o residents a la nostra rodalia vital:
* Una noia de Vic que viu a Barcelona creu que la gent del seu poble no "compagina" bé amb la gent de la capital.
* En veure que cap alumne feia esport (a la classe d'educació física), em vaig interessar pel que va dir “senderisme“. En preguntar-li per on feia les caminades, em va aclarir que es referia a allò d'"estar-se tot el dia al sofà". Ah! “Sedentarisme“, vaig dir jo.



4. La Seu de Mallorca / Especula especulatorum
El món de la sanitat és un bon àmbit homelesístic, si més no segons les aportacions d’en toni i de MHz:
* Un home va anar al metge i en tornar va dir que estava malalt de "la basílica balear". Interrogat el metge, va aclarir-nos que l'home tenia una afecció de la vesícula biliar.
* Es tracta d'una parella que va al ginecòleg perquè volen tenir "condescendència" però no poden. No saben si és que el marit és "omnipotent" o si la muller es "histèrica". Després de realitzar diferents proves, el ginecòleg arriba a la conclusió que es tracta d'un problema d'"especulació atroç"!!!



5. Llepafilòlegs / Massa tard...
Els exemples "professionals" d’Eric Mn. Bani i d’en David fins i tot són més pujats de to:
* Tenia un company que quan li corregiem algun barbarisme ens deia que no fossim "llepafilòlegs" (òbviament de llepafils + filòleg).
* Fa una colla d'anys a l'escola ens van donar classe d'educació sexual. Durant el repàs final arriba la pregunta: 'Quan ens hem de posar el preservatiu?' Resposta d'un company: 'Quan “el penis està en erupció”.



6. Dos grans clàssics... / Los huevos de franco.
Les aportacions d’en Lluís i d’en Joan Travetes han arribat a assolir la categoria de clàssics:
* … La “graciosa“, la beguda que acompanya molts àpats i que, amb les seves bombolletes i pesigolles a la gola, els hi davia semblar fins a cert punt 'graciosa' als nostres avis.
* A Sabadell, en acabada la guerra, a una pobra pagesa que venia aviram i ous al mercat, un soldat feixista li va prendre uns quants ous que tenia exposats. La senyora ho va voler denunciar cridant: - Alerta, que se me lleva los huevos " de franco ". Els crits foren endabades, la pagesa ja els va veure prou, el legionari no els va pagar pas, sel's va endur de franc.



7. Americans nutritius / Homelessades autèntiques
L’Ignasi i l’Enric Fontvila tanquen el top amb dues aportacions “amb nom propi”:
* Els noms anglesos dels personatges famosos no eren el fort de la meva àvia. Ara, això sí, eren ben mengívols. Vet aquí si no el “Tira-li Pomes“ (Tyrone Power), el “Melón Blando“ (Marlon Brando) i el “Flam Sin Nata“ (Frank Sinatra).
* Homelesades reals de Sofía Mazagatos: “Está en el candelabro“ (en el candelero); Todavía no he encontrado “la hormona de mi zapato“; Se me ponen las plumas de gallina.




Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000.
Secció mantinguda per Màrius Serra
Posa VilaWeb a la teva pàgina.