| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | Top7 - Tots els fòrums | dimecres, 25 de febrer de 2026

ELS TOP 7 DE "Pancatalanades". 17/05/2002 06:00

Una de les millors maneres d'enfortir els lligams entre els diversos indrets dels Països Catalans és, probablement, divulgar els malentesos xocants que es poden produir entre parlants de qualsevol extrem del territori lingüístic. Dos botons de mostra. 1) A l'Escola Guinardó de Barcelona aquest mes de setembre va entrar a treballar una mestra menorquina. El primer dia de classe els seus alumnes de P4 van sentir-li dir "treieu-vos sa bata" i, obedientment, van començar a treure's la sabata. 2) Primeria de la primavera: en una sabateria del centre de Barcelona una senyora valenciana entra a emprovar-se unes sandàlies. L'atén un jove sol·lícit. La dona encara duu mitges, però com que les portarà sense, li demana al dependent: "¿En deixa anar al lavabo a llevar-me les calces?" Ell assenteix, entre desoncertat i excitat. Aporteu els vostres malentesos verbals en aquest fòrum de "pancatalanades". La millor aportació de la setmana rebrà un llibre recomanat. Com sempre per gentilesa de la llibreria virtual llibres.com .

1. TUF DE RENFE
L'Alfred Bosch ens n'explica una de Tortosa, verídica: - Amb quin tren véns al matí? - Amb lo tren qu'agarro. - Home, ja sé que no li teniu cap simpatia a la RENFE, però vols dir que encara són tan merdosos, els trens?. Una anècdota amb molta fibra.

2. VIST-I-PLAU, VESTIDO AZUL
Tadeus Calinca ens explica que la mare d'un alumne del seu institut de Ciutat Meridiana, a Barcelona, va acudir al centre per fer la inscripció del seu fill. Va dir: "He traído todo lo que me han pedido, menos el vestido azul del niño". Els que van escoltar això es van quedar una mica sorpresos, ja que als instituts públics, generalment, no s'utilitzen uniformes. El que li havien demanat a aquesta senyora era un simple... vist-i-plau. El mateix capde7maníac ens informa que si hi ha una paraula que ens sona fatal als valencians, aquesta és BOSSA. "Nosaltres només la utilitzem en un sentit sexual. Possibles sinònims: ouera o paquet.

3. UN PARELL D'OUS
Un dolç capde7maníac que signa "Xocolatina" ens informa que en bon mallorquí "un parell" "vol dir un nombre indeterminat de tres a l'infinit (generalment 'uns quants' o 'un grapat'), o sigui que allà tenir un bon parell d'ous costa més. També ens explica la història d'un mallorquí que va demanar a un taxista barceloní que el portés a Sibèria. No era aixô: volia anar fins a s'Iberia, la companyia aèria.

4. CAMAQUES PERÒ NO XIMPLES
Josep Azemà ens alerta del risc d'intentar lligar amb una algueresa, perquè podem confondre el nivell de bellesa amb el d'intel·ligència. Maco en alguerès vol dir ximple. Per tant, millor dir "bonica". També ens explica que "fa anys una mallorquina em va proposar que féssim campana a una classe molt avorrida. El que passa és que m'ho va dir a la manera mallorquina ("avui no vull anar a classe, follem?") El malentès va fer que durant la "campana" ens ho passéssim molt bé".

5. VOL MORIR?
Etxo ens proposa una situació de risc. Uns vigilants de la latja intenten salvar un noi, i aquest respon. "Em negue, em negue". Millor que coneguin aquesta variant de "m'ofego", si vol sobreviure.

6. TREMPERA AMANIDERA
Tant en Xavier Gil com en Josep Maria Vigatà ens expliquen que, a les Pitiuses, de regar l'amania amb oli i sal se'n diu "trempar-la". Si en plena taula, ella pregunta: "Vols que te la trempi, que cap cogombre s'emocioni més del compte.

7. ES COLTA PERO GOLDA
Francesc Aguilar Domenjó ens passa un acudit. Molts castellans, quan els dius "¡escolta!" et diuen "Si, és colta però golda"

Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000.
Secció mantinguda per Màrius Serra
Posa VilaWeb a la teva pàgina.