| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | Top7 - Tots els fòrums | dimecres, 25 de febrer de 2026

ELS TOP 7 DE La jota del punt G 05/04/2002 06:00

Abril, lletres mil. Sant Jordi s'acosta, les escoles convoquen Jocs Florals i les llibreries s'omplen de llibres. És per això que aquesta 7mana us demanem una mica de creativitat: proveu d'escriure la lletra d'una jota. Sí, sí, una J tan curta o tan llarga com us vingui de gust, però amb una única condició: que contingui expressions centrades en una lletra. Expressions com ara "l'hora H", el "cinema X", "fer la O amb un canut" o lluir una "T-shirt". No estem parlant de sigles ni de dígrafs. No valen els LPs ni els CDs ni tampoc les samarretes XXL. El que compta, per exemple, seria "ballar una jota tot fent esses i buscant el punt G de la parella". Si després us surt una lletra de jota sensata o no ja és una altra cosa. La qüestió és que trobeu com més expressions relacionades a una lletra millor. Agraïm el suggeriment d'aquesta proposta al guionista i escriptor Piti Español. Afegiu al fòrum missatges cantables amb el màxim nombre possible de lletres associades a un context. Si les vostres jotes s'han de cantar forçosament fent esses tampoc no passa res. No caldrà que ens acompanyeu al karaoke. Esperem, per hac o per be, ics aportacions cantables.

1. JOTA DE LA BERCEROLA
Papitu VaDeCurt aconsegueix, de llarg, enfilar-se a dalt del podi amb una jota molt alfabeta.
“Ah! tú saps bé i jo bé que sé / que la BB i la CC / amagaven un punt G / i la PamELA també. (Que la Claudia Cardinale / i la Brigitta BardotTE / no eren pas del PP) Si tu vols digues-li hache / que jo no entenc ni una jota / i m'enfilo dalt d'un pi / que creix al delta de l'Ebre / i també valen les gregues. (Si també valen les gregues, / pujo dalt d'un tres catorze / que creix al DELTA del'Ebre) Un senyor del Ku-Klux Klan / i un altre de les SS / es van aprendre el paper / tot xafant merda de gos / i s'ho saben de P A pa. / (un senyor del KKK / trepitjant KK de K) No creguis que si faig esses / és perque he begut vinet / ni he menjado rovellones / ni me he fumado una seta, / que erra por la carreterra / que va d'Olot a Albacete. ( E Bgut bon vinet / i he menjat ou de reig / i m'he fumat una Z / tot 'nan d'Olot a AlbaCT) Sóc a la llista d'esperra / erra que erra, tossut / que qui esperra desesperra / i em guarirà l'Institut / Català de la Salut. (Si prens mal que et curi l'ICS / que també es pot dir XEIX) Sentint que manqui la ema, / i potser alguna altra lletra / aquí T la seva fí. /Llàstima que aquest Tclat / no tingui les Tcles gregues,/que per FI arriba l'OMEGA / d'aquesta IOTA ALFA BETA.

2. “ELE LA GRASSSSIA”
L’Ignasi Ripoll ens la fa ballar així de bé:
“Per fer-me ballar esta jota, / Ai ! Maria de la O, / Fas ve baixa de victòria? / Posa’t tu la E ! jo no! // M’has llucat de pe a pa? / O, si vols, amb rajos ics? / Què dius? Que això és una eme? / Per hac o per be t’ho dic. // Què volies? La histoire d’O? / Que a la sala ics projecten? / Doncs d’això, no en se ni jota. / Ele de novato em pengen. // Puix sóc de la sèrie be, / Per a trobar-te el punt ge, / -que per a tu és l’ABC- / Ni amb la bomba hac podré. // Ni amb te d’una canonada, / Ni begut de doble ve, / Fent esses per cantonades, / Ni fart vitamina C. // Insisteix ! erre que erre ! / Borriquita como tú / -com els de l’Agencia Efe- / Que no sabes ni la u // Ni la o fas amb canuto. / Disc ratllat de cara be. / Sempre tens ene raons. / Punts a is et posaré: // Quan arribi el dia D / Duràs la marca del Zorro / -la Zeta de Costa Gavras- / o la de Zorglub al “morro”- // Per fer-me ballar esta jota, / Ai ! Maria de la O, / Fas ve baixa de victòria? / Cromosomes Y tinc jo! //

LA JOTA DE L'ABECÉ
Agapimú aconsegueix el miracle que tinguem simpatia per l’ABC.
“Si vols que et canti una jota / has d’aprendre l’abecé: / no t’hi ha de faltar cap jota / si no prens la a per la be. // Fa temps que tu m’has per hac, / (més o menys des de l’any xeix). / Tu, que no saps ni la a! / Ai, pobret, que n’ets, de xeix. // Estàs xeix: tan gat, que vesses. / Poso els punts sobre les is: / si no deixes de fer esses / ja et pots oblidar de mi. // Ela! Aquí tens la jota. / Aprèn-la de pe a pa; / amb tots els ets i uts, tota. / Si no, ja saps el que hi ha”.

3. LA JOTA DE L'ABECÉ
Agapimú aconsegueix el miracle que tinguem simpatia per l’ABC.
“Si vols que et canti una jota / has d’aprendre l’abecé: / no t’hi ha de faltar cap jota / si no prens la a per la be. // Fa temps que tu m’has per hac, / (més o menys des de l’any xeix). / Tu, que no saps ni la a! / Ai, pobret, que n’ets, de xeix. // Estàs xeix: tan gat, que vesses. / Poso els punts sobre les is: / si no deixes de fer esses / ja et pots oblidar de mi. // Ela! Aquí tens la jota. / Aprèn-la de pe a pa; / amb tots els ets i uts, tota. / Si no, ja saps el que hi ha”.

4. TÉ AQUESTA APORTACIÓ: ÉS T-VA.
Josep Maria Vigatà té l’habilitat de centrar la seva jota en la T:
“M'estic prenent un Te xinès damunt d'un cotxe clàssic, el primer fabricat en cadena, el Ford T, i que pesa una mica més que 1 t (tona mètrica). La seva matrícula T-20 (T, de tarragona, i és la vintena lletra de l'alfabet). Algun graciós li ha posat una enganxina amb la T de tailanda, pensant-se que era del tarragonès. Porto posada una T-shirt (i quelcom +). Ara mirava a la Televisió un clàssic de les sèries de policies, los hombres de Harrelson, on surt en T J. Miro al sostre i veig que tot s'aguanta per vigues en T, de les que penja una bombeta que oscil·la amb un T (periode d'oscil·lació) d'un segon. Estic teracansat (t=tera-, que no terra!!) d'estudiar estadística. Avui m'he les he vist amb la distribució T d'Student. Ahir em va tocar estudiar física, l'isospín (T). També una mica de magnetisme, amb les unitats corresponents, les T (tesles). La relativitat, de Llull (T) la deixo per demà. Fa fred, estem a una t de 0 graus celsius, la qual cosa vol dir una T (absoluta) de 273,16 kelvins”.

5. REFRANYS SENSE JOTA
La Roser ens dóna refranys perquè algú composi la jota pertinent o impertinent: "Els mesos sense erra no seguis a terra." "Els mesos que no tinguin erra, no beguis llet." "Vic, la ciutat de les quatre ces: canaris, coloms, capellans i campanes." "La Seu és la ciutat de les cinc efes: fam, fum, fred, fàstic i fanatisme." "La truita, per ser bona, ha de tenir quatre efes: franca, fresca, fregida i del Freser."

6. A-LADDER
Mathew Tree no balla, però ens dóna una informació “privilegiada”.
“En anglès hi ha moltes lletres que indiquen forma: una T-shirt és una samarreta amb de màniga curta que fa T; una A-ladder és una escala de pintor, que oberta i de perfil és com una A; un V-neck és un escot de punxa; un X-crossing una cruïlla.

7. AL TECLAT NO NOMÉS HI HA LLETRES...
Ignasi Ripoll repeteix en aquesta selecció, sense que serveixi de precedent, per tenir l’habilitat de saltar-se la proposta amb molta gràcia, fent una jota amb tecles que no són lletres.
“Sense fer volar cometes/Tens la meva admiració/Perquè sempre estàs a punt/D’entre ratlles llegir-ho.//Vull insistir en aquest punt/I posar accent en això/(i no és perquè greu ho trobi,/però agut, no ho és tampoc ).//Majúscul interrogant:/Això no ho dicta el guió!/Em manca espai! Quina barra!/Fem parèntesi en això!// Pàgina jo vull passar./-Subratllo aquesta intenció-/ Fem “borrón i cuenta nueva”/Punt i apart ! o en coma sóc!

Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000.
Secció mantinguda per Màrius Serra
Posa VilaWeb a la teva pàgina.