| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | Top7 - Tots els fòrums | dilluns, 6 de maig de 2024

 ELS TOP 7 DE Cabrum 27/11/2009 00:00

El conjunt de cabres, bocs i cabrits s’anomena cabrum. Si avui mateix fem la prova d’anar pel carrer i pronunciar-ho, el més segur és que els nostres interlocutors entenguin una altra cosa. Avui us proposem explorar les aproximacions a la malsonància. Igual com la grossa de Nadal il·lumina els números immediatament anterior o posterior, els mots malsonants tenen mots molt propers, quasi parònims. Per això el senyor Marimon ha rebut més d’una carta errada a casa, i per això cada vegada que demanem codonys a la fruiteria ens hi hem de mirar una mica. Us proposem, doncs, que exposeu exemples d’aproximació a la malsonància. El millor missatge rebrà un exemplar de Les millors llegendes populars, de Joan Amades, per gentilesa de Labutxaca.


1. Sopant a Suomi (Ignasi Ripoll)

A Finladia quan cau alguna cosa a terra, o a la taula, tothom diu "Ha caiguuuuuut", però en finès, o sigui: "Putoooooos". La sensació quan un català aboca un got d'aigua a la taula d'un finès és brutal. Et poses blanc i ells, rient, que ho han dit per treure fusta, no entenen que et passa.



2. Finisecular (Lluís)

A finals dels 1999 (o del 2000, com vulgueu), desitjava a tots els amics, coneguts i companys de feina UNA BONA FINISECULADA, o que finiseculessin bé. Tots em miravem amb cara d'estranyats -alguns d'ells es posaven les mans al darrere-, però és que era l'únic moment de la meva vida en què podia dir-ho sense ofendre'ls!



3. A què sona? (apc)

Per a mi és obvi: la locució exposada en majúscules, aquí dessota(tan de moda, avui), diu una cosa, però pot recordar-ne una altra. M'estic d'explicar-ho:

FULL DE RUTA

En fi....



4. Matisos (atg)

Pronunciar la frase "mira quin pardal!" en alguns indrets dels Països Catalans (Freginals, Val.,Mall., pot ser interpretat com una provocació pel doble sentit del mot pardal.



5. Al·lucinant al·lucinògen (Lluís)

Us comento dos casos en què normalment uso "quasi parònims".No són noms malsonants, però sí que creen certs dubtes.
El primer és que als bars demano una "poca cola". Mai cap cambrer m'ha fet mala cara.
L'altre és que a les botigues de serveis telefònics he entrat a preguntar tarifes per instal·lar un LSD a casa. Tots m'han resposta atentament indicant-me les tarifes de l'ADSL.
Si voleum, feu-ne la prova.



6. Envergadura (Jordi Lalueza i Fox)

Mot: envergadura

Comentari: Potser jo aniria un pèl amb cura en emprar envergadura com a mesura de la mida de certes coses. Sí, millor emprar el terme amb... mesura.



7. No caigueu i no cagueu (Cristina)

Una de divertida, alerta en no descuidar-vos la "i" quan voleu que no caigui la gent o que no faci cap error "No caigueu/cagueu a la trampa", podria haver-hi un malentès.




Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000.
Secció mantinguda per Màrius Serra
Posa VilaWeb a la teva pàgina.