| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | Top7 - Tots els fòrums | dijous, 11 de desembre de 2025

ELS TOP 7 DE Vegetal i qual 09/01/2009 00:00

Aquesta setmana us demanem cognoms vegetals. Partim de dos exemples preclars: l'un, extret d'un missatge als fòrums de verbalia.com/es, es fa ressò d'una dirigent predestinada: es diu Carolina Pineda del Olmo i pertany a la "Sociedad Protectora de Animales y ¡¡Plantas!!" de Madrid". El verbívor que se'n fa ressò, no content amb la pineda i l'om dels dos cognoms, descobreix que una "Carolina", segons el DRAE, és un arbre cubà també conegut com a "cuyá".

Això ens ha fet recordar una antiga aportació biogràfica de l'escriptor Josep Maria Fonalleras i Codony. Fonalleras ens explicava que a Girona havia existit una associació de persones amb cognom vegetal, a la manera de la famosa Arca de Noè, però ple de gent que es diu Roure, Pi, Margalló o, sense anar més lluny, Fonalleras (o fonolleres). S'anomenaven "Vegetales animados" i tots els socis tenien cognoms vegetals. El verbívor Bargalló, que n'era membre, ens diu que els de l'Arca de Noé es vna empipar quan els "Vegetales" van organitzar una visita al zoo per a veure animals engabiats.

Volem cognoms vegetals que tinguin una cera història. El millor missatge rebrà un exemplar del llibre de divulgació científica La vaca esfèrica, de Claudi Mans per gentilesa de l'editorial Rubes.

1. Generoso Rábano Guisado (Llum

Durant un temps vaig treballar en una plataforma de teleoperadores i un dels entreteniments era anotar en una llista comú els noms més estranys i divertits dels clients que trucàvem. En el cas de vegetals he trobat: Rosa Manzano Pino y un tal Generoso Rábano Guisado

2. Vegetals i usos (Júlia Danés)

Tinc uns amics que es diuen "Trull" ell i "Oliva" Ella.
Al casar-se, els seus fills es diuen "Francesc Trull Oliva i Carme Trull Oliva"... cal dir que tenen un petit olivar, que cullen olives i en fan oli al trull!!!

3. Jardí (maitechu)

M'explicava el meu avi que, quan ell feia la mili, hi havia un soldat que es deia "Florencio Florido Flores". Quan passaven llista, cada matí, el sergent preguntava ¿Está el Jardín?

4. Certa història dels meus cognoms (RosaR)

El meu avi Lluís PRUNÉS (pruners)va ser alcalde de Manresa en temps de la República. El meu pare Pere RUBIRALTA (rovira-alta=roureda)va conèixer també l'exili. A mí, amb els dos cognoms, em van posar ROSA. Rubiralta i Prunés

5. Una bona repassada (xocolatina)

A començament de segle XX, per l'Institut d'Estudis Catalans circulava un dels fundadors de la Institució catalana d'Història Natural, que tenia un nom ben "selvàtic": Joan Alzina i Melis. Diuen que Josep Carner, sempre tan sorneguer, deia que aquest personatge havia de vigilar molt de no trobar-se l'arxiver (Manuel) Ribot i Serra, perquè li podia fer una bona repassada.

6. Flors i olives (rosmarinus)

la meva besàvia tenia un nom curiós:
Rosa Olivé i Oliva, no era famosa però tot era ben vegetal i a mes a mes venia verdura del seu hort a mercat

7. Vegetal ? No, però sí. (jms)

Un meu familiar, molt de la broma, vivia al pis de sota d'una família que duia el cognom Coll. Els Coll solien rebre visites de castellanoparlants, alguns amb dificultats per pronunciar la "ll" final. Buscaven la família "Col".
Una vegada, equivocats de pis, van preguntar a casa el parent pel senyor "Col". La resposta va venir servida en safata :
-Escolti, aquest senyor es diu Coll. Si fóssim sota la Col, aquí seria a Can Patufet !

Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000.
Secció mantinguda per Màrius Serra
Posa VilaWeb a la teva pàgina.