| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | Top7 - Tots els fòrums | dijous, 11 de desembre de 2025

ELS TOP 7 DE Tautònims  07/11/2008 00:00

En història natural, la tautonímia designa un nom binari en què el nom genèric i l'específic són iguals. Un hipotètic Canis canis seria un tautònim. Un d'aquells petaners que diem "és de raça gos". Doncs bé, busquem tautonímies de caire antroponímic. Personatges com ara Jordi de Sant Jordi, Ponç Pons o Pere Pérez. El missatge més destacat rebrà el llibre Papitu (1908-1937) i les publicacions eroticosicalíptiques del seu temps, de Lluís Solà i Dachs per gentilesa de l'editorial Duxelm.

1. Guillem (Josep Planas)

No és exactament un tautònim exacte, però la meva mare tenia un onlce segon que es deia Guillem Guillaumes Guillamet.

2. Salvadors i Joans (Ció M)

La cereria Salvadó, de la plaça del Castell de Reus, és un establiment que antigament regentava el senyor Salvador Salvadó Salvadó. O li van posar el nom perquè sortís en alguna verbàlia al cap dels anys, o bé perquè els faltava imaginació.
I també: Joan de Joanes (València, 1523 - Bocairent, 1579), nom de Joan Vicent Macip, pintor del renaixement.
A l'escola ens deien que existia un tal Juan de Juanes, però en realitat, la traducció -imprescindible als anys 60!- hauria d'haver estat Juan de Juanas, no?.

3. Una de nostàlgia (albert)

Danny Daniel, nom artístic d'un cantant pop dels anys 70

4. R.I.P. (jms)

Avui sortia a l'obituari de La Vanguardia : Mitch Mitchell, bateria de la banda de Jimi Hendrix.
A Barcelona, al Passeig Mare de Déu del Coll, hi ha la Torre Sansalvador, obra de l'arquitecte modernista Josep M. Jujol. Va ser construida per encàrrec del Dr. Salvador Sansalvador amb qui, malgrat la coincidència de cognoms, no hi tinc cap lligam familiar conegut.

5. Jordi de Sant Jordi (Sandra Adam)

I en Jordi de Sant Jordi? Escriptor Valencià

6. De la TV (www.literattours.cat)

En un programa de la tele, presentat per -em sembla recordar- Jaime Bores, va sortir un personatge divertidíssim que es deia Pelegrí Pelegrí Pelegrí.

7. La família (APc)

A Begur, es meu poble, hi visqué un oncle de l'avi que es deia Domingo Minguet, i li deien en Mingo Minguet.

Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000.
Secció mantinguda per Màrius Serra
Posa VilaWeb a la teva pàgina.