 |
ELS TOP 7 DE La memòria histèrica 24/10/2008 00:00
|
Aquesta setmana volem recuperar la memòria histèrica. Per exemple, allò que els mesos bons per al marisc són els que porten R o que la lluna sempre menteix (quan és creixent dibuixa una D i quan decreix una C) o que els elements químics de la primera línia de la Taula Periòdica són a la frase "La BBC NO FuNciona" (Liti, Berili, Bor, Carboni, Nitrogen, Oxigen , Fluor i Neó). Expliqueu les batalletes del vostre capità Mnemo particular i tots plegats ens estalviarem moltes cues de pansa.El missatge més destacat rebrà el llibre Travessa el foc, que recull totes les lletres de Lou Reed, per gentilesa de l'editorial Empúries.
1. Dues interpretacions (Xipau)
A BUP teníem una professora de català que solia seure sobre la taula lluint el cuixam i gairebé sempre duia escots generosos. Els murris dels nois de la classe més d'un cop s'hi havien referit com "la nimfòmana". Un dia aquesta professora ens va ensenyar una regla mnemotècnica per recordar els verbs que són una excepció perquè en la 2a persona de l'imperatiu acaben e en lloc d'acabar en a. Va dir que només havíem de visualitzar algú que demanava que li servissin beguda i deia: "Corre, vine, obre i omple". Però no cal dir que els nois van donar-li tot un altre sentit a la frase. Dubto que mai hagin oblidat aquesta regla.
2. Verbs vacil•lants (Anna)
Un clàssic. Als alumnes, perquè recordin quins són els verbs que no mantenen la o del radical a les formes conjugades els explico la història de la vella:
Vet aquí una dona vella que cus: surt al jardí a collir taronges, però tus i escup perquè li fan al•lèrgia. Escopir, tossir, collir, sortir i cosir són els verbs conflictius, però recordats.
3. Repetim? (llum)
Quan estudiava francès tenia seriosos problemes per diferénciar el peix del verí, sempre dubtava entre el 'poisson' i el 'poison'! Un bon dia el meu professor m'ho va deixar ben clar dient "de peix sempre pots repetir, però de verí...". Gràcies Simon!
4. Una de sonada... (Pau Boet)
Per ajudar a que els meus alumnes memoritzin les notes de les cordes de la guitarra (i estimular-los verbívorament) empro la següent expressió mnemotècnica de collita pròpia: MIra SI SOL REsultar LAcònic, MIra!
5. Guionet i mots compostos (Marta)
Cal posar guionet als mots compostos el segon mot del quals comença per S, R, X = SiReX
(grup dels anys 60!!!)
6. Química (martap)
A la meva època d'estudiant, per tal de no confondre l'ordre amb el que s'han de barrejar l'àcid sulfúric i l'aigua (un error pot suposar una desagradable explosió)la regla que fèiem servier era: "ell a sobre d'ella", o el que seria el mateix, l'àcid s'ha d'incorporar a l'aigua i mai al revés.
7. POMALLOAMILIPAPA (Jaume Morey)
En el batxillerat elemental, a principis dels anys 60, havíem d'aprendre les vuit benaventurances. Aquesta era la clau... i em va servir a un examen final!
|
|