|
ELS TOP 7 DE Dubtòmetre 07/03/2008 00:00
|
Rudolf Ortega, al seu interessant Tinc un dubte (el petit llibre del català correcte) (La Magrana, 2008) explica un cas com un cabàs de la seva experiència com a corrector de COM Ràdio. Un redactor li diu: "Tinc un dubte. Es pot dir vertader?". El Rudolf, com a bon corrector, fa les comprovacions pertinents i confirma que, tot i que "veritable" és la forma principal, "vertader" és correcte; és a dir, "que es pot dir". Al proper butlletí, el Rudolf escolta esparverat co el redactor parla d'un cadàver descobert "en un verteder", en referència a un abocador.
L'evolució del fascinant món del barbarisme dóna molt de joc. Avui us demanem paranys que ens facin dubtar: "Es pot dir gaviota?" hauria de suscitar un no rotund, perquè s'ha de dir gavina, però aquí el repicó ens retorna a la norma, perquè seria l'existència d'una gàbia en un to pejoratiu: una gabiota. Us demanem dubtes amb sorpresa, en un sentit o en l'altre. El millor missatge rebrà un exemplar de Tinc un dubte del lingüista Rudolf Ortega, per gentilesa de La Magrana i de la llibreria virtual llibres.cat.
1. Bord (jb)
1er acte: "borde, en català, es diu bord, oi?". "Sí". "Moltes gràcies!"
2on acte: "el conductor del cotxe accidentat va ser trobat vora el bord de la carretera".
(Val a dir, que a la carretera, de bords se n'hi troben sovint).
2. Tal com raja (Marçal Ayats)
No és el mateix dir "cómo raja esta persona...", quan parlem en castellà d'algú que critica molt els altres;
que "com raja aquesta persona...", si parlem en català d'algú que és un ploramiques o que està molt refredat.
Salut!
3. Es pot dir canalla? (Núria)
- Esos catalanes... pero cómo pueden llamar "canalla" a los niños?
4. Testic? / Sombra? / Telaranya? (gundisalvus)
# T'ESTIC LEtalment agraït, testimoni.
# s'ombra només a les Balears.
# quina teranyina té l'aranya!
5. Puc dir... / Puc dir ARROPAR? / La marassa i la MADRASSA / VEGUERIES sí; VAGUERIES... també. (David)
# Han trobat un DELFÍ mort a la platja! Sí, i tant. Però quedi clar que els bondadosos dofins no hi tenen res a veure.
# El van arropar amb amor i dolçor -va destil·lar l'enòleg.
# La MADRASSA influeix en la personalitat -va afirmar el psicoanalista freudià, confós.
# Deixem de vaguejar i endavant amb les vegueries.
6. El ros de la pell (Guillem)
Hi ha el cas del gosar, que vol dir atrevir-se, però que ens podria proporcionar una cosa com "a Port Aventura ens ho vam passar molt bé: vam gosar com camells", o fins i tot: "quin gos!"
De fet, aquesta peculiar utilització del verb gosar sembla ser que no era infreqüent trobar-la en alguns ambients barcelonins d'abans de la guerra, segons explica en Casasses en el pròleg de La tardor barcelonina o algun altre llibre de Pujols.
7. Cerilla (Ricard González Nieto)
Es pot dir "cerilla" en català? Doncs sí, encara que la paraula habitual sigui "llumí".
L'any 1983, el meu mestre de matemàtiques en el primer curs de la Universitat de Barcelona (ja no recordo el seu nom) ens contava com havia perdut un sopar en apostar-se molt seriosament que no, que "cerilla" no era una paraula catalana, sinó un barbarisme. Li va costar una mica cara la broma, a l'home.
|
|