|
ELS TOP 7 DE Prevariables 23/03/2007 00:00
|
El verbívor Xavi Gil ens proposa redefinir paraules prefixades. Es tracta de trobar mots encapçalats per lletres que formin o semblin formar un prefix (des-, in-, re-, anti-, para-, a- ...) i trobar-los un nou sentit. Els seus exemples ja resulten prou il·lustratius: "Referir seria ferir de nou, inferir seria no ferir o no poder ferir, revers seria un vers repetit i invers un vers del revés".
Us demanem, doncs, mots prevariables. El missatge més destacat rebrá un exemplar del llibre Caçadors de paraules de Roger de Gràcia , per gentilesa de Ara Llibres i de la llibreria virtual llibres.cat
1. Paraules (Albert Vitó Godina)
Les "paraules" són les coses que aprenem pel nostre compte, les que no ens ensenyen a l'escola, sinó "més enllà de les aules". Si em permeteu la llicència d'una pronúncia histriònicament catalana, les "paraules d'amor" són les coses que aprenem més enllà de l'escola de la vida (para-aules d'a-mor[t]). Sé que pot sonar exagerat, però conec a més d'un que es dirigeix al seu cap dient-li "senyort directort". Paraula. Acabo referint-me a la paraula que m'ocupa (precisament la paraula "paraula", ves quina cosa): prové del llatí paràbola, que per la mateixa lògica esmentada seria una mentida exagerada, "més enllà de la bola".
2. Magmàtic (MagMÀ)
PROÏSME: Seguidor de qualsevol "-isme".
PROPAGAR: Ser partidari de pagar, per desconfiança, una cosa que podria sortir de franc.
POSTIL·LA: L'última til·la que es pren una persona que necessitava tranquil·litzar-se, per a la qual cosa se n'ha pres unes quantes.
RETRODIFUSIÓ: La COPE.
DINÀSTIC: Seguidor del Nàstic que n'és tan fan*, que té dos carnets de soci (* li ve de nissaga).
3. Informació (Cesca)
Informació: sense formació.
Ves per on, aquesta és la resposta a la nefasta informació dels informadors de RENFE
Pregat: Estat de lucidesa i sobrietat abans de la festa.
4. ArxiNúria (Núria)
- Arxiu. Em sabríeu dir un animal amb 4 lletres? El cucudrulu.
- Arxiprestat. Prestat a una persona d'alt càrrec.
- Arxiver. Absolutament cert.
- Arxivista. Que gaudeix d'na vista excel·lent.
5. Després de la xocolata (Quim)
DESTACAR: Feinada per llevar les taques.
6. Bi (jms)
BICOCA : Substància estupefaent que s'inhala, alhora, per ambdós orificis nasals.
7. Rebombori (karmina)
Embarassos continuats.
|
|