| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | Top7 - Tots els fòrums | dimecres, 17 de desembre de 2025

ELS TOP 7 DE Cubates 24/11/2006 00:00

El verb "acubar" vol dir, entre d'altres "impedir, dificultar la respiració a algú", "poder a penes respirar de calor, per mancança de ventilació" o "perdre els sentits, desmaiar-se". No ve de la Cuba de Castro, sinó de "cup", però déu n'hi do. Cuba és un país especialment present a la llengua: pots anar com una cuba, prendre un cubata o afirmar, irònic, que més es va perdre a Cuba. Però busquem altres països presents en la llengua d'una manera lateral. Per entendre'ns no pas com un "afrancesat" o una "espanyolada", sinó més com comprar "marroquineria", fer-se el "suec" o fer de cap de "turc". Busquem l'altra geografia. El missatge més destacat rebrà un exemplar de la novel·la Blau de Prússia, d'Albert Villaró, per gentilesa de Columna i de la llibreria virtual llibres.cat.

1. Fer una Francesilla (Adrià Pujol Cruells)

Segons el DIEC, una francesilla és allò que hom fa fora de l'acostumat i que implica una despesa extraordinària, però no molt considerable, com quan es fa un regal d'aniversari. Jo, d'altra banda, he sentit aplicar "fer una francesilla" al tema de la infidelitat, en el sentit que "aqells dos van fer una francesilla, mentre els cònjugues respectius notaven créixer les banyes...".

2. Pseudoinventari 1, amb perdó (Anton Silmarjan)

Va engegar la tele. El magazine morbós es titulava "El MERCAT DE CALAF", i ja havia començat. Sota l'AMERICANA de SUÈCIA estampada amb QUADRE DE GAL·LES, els SIAMESOS duien un JERSEI de llana d'ANGORA i sengles faldilles de QUADRES ESCOCESOS. HELENA, la modista que els havia fet una CANADENCA d'ASTRACAN amb teixit d'una BERGUEDANA antiga, també era present al plató. Explicaven que tots tres (o dos?) havien anat a la fira i que, en baixar de les MUNTANYES RUSSES, s'havien posat a fer SANT-HILARIS amb XAMPANY. Van beure com uns COSACS i van agafar una TURCA que semblava que ballessin un VALS VIENÈS. Després de FER L'INDI de mala manera, un amic MAL XINAT els va delatar. Ells prou que es feien el SUEC fent la SALUTACIÓ ROMANA, però els havien enredat com a uns "XINOS" i van acabar essent els CAPS DE TURC d'aital CAFARNAÜM. El pressumpte amic va resultar ser un CAVALL DE TROIA que, dit finament, els va fer "un GREC" virtual (que els havia SODOMITZAT, vaja). I, encara es queixaven -si bé sense PERDRE EL NORD- que aquell "POLAC" els havia increpat: "SUDAQUES!". Li havien cridat l'alto, però va passar d'ells OLÍMPICAMENT i va fotre el camp tot XINO-XANO brandant una BENGALA encesa. "Ves-te'n a la CONXINXINA!", li van etzibar. Fumant-se un cigar (una mescla d'HAVÀ i CALIQUENYO) i prenent CAFÈ TURC, un BOHEMI amb mentalitat TRIDENTINA -que de jove havia anat a parar a la guerra del MORO perquè l'havien enxampat BAIXANT D'ARBECA- escoltava aquells disbarats i altres disquisisions BIZANTINES que es proferien en aquella BABEL televisiva mentre una ALPINISTA disfressada de DÀLMATA li feia un FRANCÈS. Havent cobrat les GUINEES convingudes, ella va declinar la invitació d'anar a un XINÈS i es va ACOMIADAR... A LA FRANCESA, esclar! L'home va sopar a casa: estofat de GALL DINDI i BLAT DE MORO amb CABRALES. Després, va prendre's un BANY TURC, es refregà el cos amb SABÓ DE MARSELLA i es refrescà amb COLÒNIA. Ja refet, va pesar-se amb una ROMANA rovellada, va abaixar les PERSIANES de color SIENA i es colgà sota el NÒRDIC. De nit, es va sentir estimulat pel sorollet de la pluja sobre la URALITA i va somniar que li feien una PALLA TURCA al compàs d'una PAVANA barroca. Es va despertar DESORIENTAT i amb símptomes de FEBRE DE MALTA, i aquest cop va prendre's una DUTXA ESCOCESA. Després, es calçà les sabatilles de DÒNGOLA i va beure's un CAFÈ AMERICÀ.

3. Pseudoinventari 2, amb perdó (Anton Silmarjan)

I va engegar la tele. Un militar MONGÒLIC amb FOLRE POLAR dirigia una instrucció ESPARTANA: PISTA AMERICANA, TIROLINA, GIMNÀSTICA SUECA i LLUITA GRECOROMANA sobre un parquet de FLANDES. Al vespre, lliçó d'escacs amb un MARCIÀ expert: SORTIDA CATALANA, DEFENSA SICILIANA etcètera (en cas de taules, desempataven als "XINOS", però aquest cop s'ho farien a la RULETA RUSSA!). Pausa, zàpping i anuncis: 1, enèssima repetició de la XILENA del "GAÚCHO" per anunciar el partit de dissabte amb el Llevant. 2, "Avis, veniu al balneari d'Orpesa: LA MECA del jubilat". 3, "-El meu CANARI té SÍNDROME D'ESTOCOLM: no vol sortir mai de la gàbia! Ara bé, més valdria que ho fes perquè canta com un CORN ANGLÈS!" -Doncs, jo tinc un PEQUINÈS LLUNÀTIC que val un PERÚ: sap fer OMBRES XINESES i papiroflèxia amb PAPER MANILA! Doneu pinsos "La LLUNA DE VALÈNCIA" a la vostra mascota... Per la finestra no va veure pas la lluna de València, però sí un GAT SIAMÈS fugint d'un pataner mig AFGÀ-mig GRAN DANÈS i va aprofitar per sortir al porxo. Va contemplar les columnes GÒTIQUES amb l'efígie de GERMÀNIC i va corroborar que la CLAU ANGLESA li havia estat molt útil per sostenir-les sobre unes ESCÒCIES de PEDRA TOSCA, tal com indicaven els plànols d'aquella GALILEA dibuixats amb TINTA XINESA sobre PAPER D'ARMÈNIA. Va embolicar amb PAPER ALEMANY el pot buit de GOMA ARÀBIGA que havia usat per enganxar els cromos de PAPER DE XINA en un àlbum, i es va disposar a aprofitar el matí per pintar el menjador. Amb tot a punt, va abocar pigment BLAU DE PARÍS a la mescla de pintura i amb la TIROLESA i una esponja va fer un preciós ESTUCAT VENECIÀ. Després va enfarinar el cordill amb BLAU MONTSERRAT i va marcar les línies per pintar uns ARABESCOS i unes GREQUES amb el potet aprofitat de TURQUESA que guardava dins un estoig de MARROQUINERIA. El veí músic del segon-segona amenitzava el matí interpretant, consecutivament, POLONESES i VALSOS ANGLESOS. Però la veïna GITANA del quart-primera feia la guitza a tots dos imprimint pamflets subversius en PAPER JAPÓ amb una sorollosa VIETNAMITA i repicant de talons seguint el "zapateao" d'unes SEVILLANES. Si hagués ballat SARDANES tota l'escala ho hauria agraït. Ara, però, només pensaven a convidar-la a berenar amb pastís potiner (sic) de POLONI radioactiu. Ho haurien fet si no fos pel PASTOR ALEMANY que tothora feia guàrdia al replà. En fi, un CALVARI de no dir a quatre dies de l'EQUADOR de la canícula.

4. Més talpnoms (MagMÀ)

SODOMITA: de costums propis de la Sodoma bíblica, ara no mal vistos.
COLÒNIA: al matí ens posem aigua d'aquesta ciutat.
URALITA: aquest material, ara es veu tan tòxic, té relació amb els Urals (que no és un país, ni tan sols una ciutat: doble transgressió).
SUÍS: també se'n diu així del martinet menut.
CELTA: era una marca de cigarrets tradicionalment sense filtre i és el nom d'un equip de futbol.

5. Mesclat (Eva Vendrell)

Mesclat ho va dir amb una cançó:

Si tens un Déu que és jueu i gastes gas algerià
Ja em diràs com goses dir estranger al teu veí
Si menges pasta italiana i et fumes un habà
Si agafes una turca bevent whisky escocès
I ten vas a fer l´indi amb el teu cotxe japonès

Si plantes la canadenca tot fumant costo afganès
Si menges cols de bruseles mentres et fan un francès
Si a casa tens un canari i el teu rellotge és suís
Si utilitzes la i grega per escriure el teu país

Tant si duus americana com mocador palestí
Si veus aigua de colonia quan s´ha t´ha acabat el vi
Si t´enganyen com un xino i has d´acabar fent-t´he el suec
Si fas moros al teu pare i és primavera al Corte inglés

6. La taula periòdica dels elements és una ONU química! (MagMÀ)

Vegeu-ho: FRANCI, GERMANI, INDI, POLONI, EUROPI, LUTECI, AMERICI, BERKELI, CALIFORNI... (és veritat que no tots aquests noms fan referència a països, però Déu n'hi do).

7. La taula periòdica dels elements és una ONU química! –II- (MagMÀ)

L'altre dia em deixava l'ESCANDI, metall el nom del qual és abreviació d'Escandinàvia, per haver estat extret de la gadolinita, mineral trobat a Ytterby (Suècia). Cito el GDLC.

Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000.
Secció mantinguda per Màrius Serra
Posa VilaWeb a la teva pàgina.