| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | Top7 - Tots els fòrums | dimecres, 17 de desembre de 2025

ELS TOP 7 DE El Centonari de Verbàlia 14/07/2006 00:00

No ho és perquè ja en portem gairebé 300 en català, 160 en espanyol i 160 en italià, però aquest podria ser el fòrum número 100 de Verbàlia. I com que les coses mai no són el que semblen, hem decidit celebrar el Centonari. Jep Ferret, poeta i crucigramista, acaba de publicar el seu primer poemari El crim perfecte (Edicions 62), un llibre molt recomanable des de tots els punts de vista. Ferret clou el seu crim perfecte amb cinc deliciosos delictes a la propietat que recuperen l'antiga tradició dels centons. En llatí el terme cento designava una capa feta amb pedaços. Per analogia, un centó és una composició poètica elaborada amb versos ja existents recombinats que pren un sentit allunyat dels poemes originals. La regla d'or és no manllevar mai ni menys d'un vers complet ni dos versos seguits. L'escriptura centonària és un acte d'amor lector. Manllevem versos als autors que han escrit com nosaltres pensem o sentim. Recombinem els seus versos igual com el poeta abans ha recombinat les paraules i expressions de la deu d'on beu. El suplantem. Simulem el seu vol poètic com el pilot en pràctiques. Fruïm com Ferret ha fruït recombinant versos de Josep Carner, Salvador Espriu, Gabriel Ferrater, Joan Salvat-Papasseit i Joan Vinyoli en cinc centons superbs que, naturalment, inclouen un apèndix amb la procedència exacta (poema i poemari) de cada vers manllevat, perquè no és pas delicte sinó delit. Podeu trobar un exemple de centó sobre versos de JV Foix clicant aquí. Aquest estiu us demanem que saquegeu els vostres poetes favorits i que ens oferiu els vostres centons, sempre esmentant la procedència dels versos. El missatge més destacat en aquests Jocs Florals del Centonari de Verbàlia rebrà un exemplar del llibre de Jep Ferret El crim perfecte, per gentilesa d'Edicions 62 i la llibreria virtual llibres.cat.

1. Laberint (karmina)

Pel silenci dels prats i en la ribera,
damunt del primer estel pur i radiant,
dins la profunda nit tranquil.la,
tot em saluda amb mel de violins.
Mentre la vida xiscla per les venes
i es desboca pels monts i la planura,
hi ha en el camí senyals de ses petjades
i al cor hi ha un laberint i un capgirell.

(1: Joan Maragall, "La vaca cega"/ 2: Salvador Albert, "Posta"/ 3: Joan Alcover, "La balenguera"/ 4: Palmira Jaquetti, "Casa"/ 5: Jaume Bru, "Ametllers"/ 6: Joaquim Ruyra, "Xàfec d'estiu"/ 7: Joan Arús, "Ara mateix"/ 8: Joan Valls Jordà, "Ària de primavera")

2. Pluja (karmina)

Volàtil, breu, fugaç,
tinc un recull de
núvols
sense
camins.
Plou Rambles avall:
beuré la llum futura.

(Jep Ferret, "El crim perfecte")

3. A la memoria de Pompeu Fabra, mestre de tots (S. Espriu) (eladi)

Tu aguantas la meva vida
lligadeta amb un cabell
Abans del teus ulls,estimada
¿hi ha un amor que,dolç,me'ls crees
que me'n fes uns camins d'onada?
¿uns ulls per l'amor de després?
Provarem d'alçar en la sorra
el palu perillós dels nostres somnis
el somni amb tu es conlliga
com el perfum al taronger

Màrius Torres, "El Jeroni i la Margarida"/Carles Riba,"Salvatge cor"/Salvador Espriu,"La pell del brau"/Joan Vinyoli,"Les noies".

4. H a i k ú s (karmina)

Algú desperta
la blava llum dels dies.
L'infant pregunta.

Rere les dunes
s'allunya la corrua.
Cauen les hores.

Es repeteixen
els dies plàcis, ara
mirall de cendra.

Hi ha uns ulls que ens repten:
ja no hi ha cap misteri.
Lluny, algú canta.

(Miquel Martí i Pol: "Haikús en temps de guerra")

5. Vent de colors (karmina)

Estem tots convidats a l'art pobre,
la paret esquerdada
per un vent de colors que estarrufa els cabells,
les llàgrimes,
la memòria
i el falcó de la nit.

(1,2,3: Olga Xirinachs, "Art pobre"
4,5: Anna Mª Moix, "Anem camí..."
6: Isabel-Clara Simó, "Cada matí").

6. Animalons ... (karmina)

Quan jo m'esmerço en una causa justa
sofreixo les befes del meu veïnat.
On és ma nissaga? Temps ha que fou cuita.
Prou, s'ha acabat, aneu al botavant!

(1 i 4, "Vaca suïssa"/ 2 i 3, "Lloca", de "BESTIARI", Pere IV)

7. La llum del far (karmina)

Als jardins dels teus ulls
la llum del far,
arbre déu en la nit,
l'escuma trena.

(1. Miquel Desclot, "Gesta"/2. Laia Martín, "L'esguard amic fendeix"/3. Salvador Espriu, "Arbre"/4. Laia Martín, "L'esguard..."

Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000.
Secció mantinguda per Màrius Serra
Posa VilaWeb a la teva pàgina.