|
ELS TOP 7 DE Golf ornitològic 20/01/2006 00:00
|
El verbívor Juan José Palma ens explica un dels jocs que comparteix amb el seu cunyat (no la cunyada, eh?). "Es tracta d'intercalar entre les consonants de les matrícules de cotxes, el màxim número de vocals per aconseguir paraules correctes". L'exemple que ens envia és de la matrícula BTR. L'originalitat palmesana rau en l'aplicació de la nomenclatura del golf: "podem fer un boggie (un sobre par) com BOTAR (3-2), un par com ABATRE (3-3), un birdie (un sota par) com BATERIA (3-4), un eagle com BEATERIA (3-5) o un albatros com OBITUÀRIA (3-6)". Quan la relació vocals-consonants passa de 3 sota par Palma i son cunyat en diuen un còndor-passa, però són exemples menys freqüents, com AIGUALIRIEU (8-3).
Us demanem sèries de paraules que parteixin de les tres consonants d'una matrícula, sense canviar-ne l'ordre, i s'estenguin tan lluny com sigui possible en aquesta partida de golf ornitològica. El missatge guanyador rebrà un exemplar de Sidokus dels germans David i Bernat Puertas per gentilesa de Clivis Editorial i la llibreria virtual llibres.com.
1. Amb un cotxe -matrícula TLR- i ... (Xesco)
... guaitant des d'una talaia descobriríeu tot això:
3+2: Talar, teler, telar, tolir...
3+3: Tauler, teuler, teular, tolera...
3+4: Talaria, telaria, telaire...
3+5: Teuleria, atalaiar...
3+6: Atalaiarà, atalaiaré...
3+7: Atalaiareu, atalaiaria...
3+8: Atalaiaríeu...
2. A xalar de valent! (Phil Parranda)
XaLaR, XiuLaR, eXiLiaR, oXaLúRia, eiXaLaRia, auXiLiaRia
3. Una bona FiLeRa... (F. Xavier Gil)
No he aconseguit arribar al 3+8, però sí al 3+7. FLOR, FOLRE, FLAIRE, AFILARÉ, FILARIEU, AFLUIRIEU, AFILIARIEU.
4. P T T (Tadeus Calinca)
La partida de golf ha acabat molt malament. Al forat 18 he fallat dues vegades el "PUTT" i això m'ha costat un doble bogey. Després em volien posar un PITET per menjar, però jo no tenia gens d'APETIT en aquells moments. "Que se'l pose el vostre pare PUTATIU!"- Els he dit, enutjat.
5. CLS: va de clausures (Diego Esteban)
double boggie: CLoS
boggie: CLauS
par: oCLuSa
berdie: oCLuSió
double birdie: oCLuSiua (aranès)
6. L'escala completa.... (F. Xavier Gil)
... doncs diria que no pot ser! He localitzat gairebé 700 (de fet, 699) mots de quatre lletres amb nomes una vocal; i 11 mots de 3+8 (AGUAITARIEU, AIGUABATIEU, AIGUALIRIEU, AQUIETARIEU, ATALAIARIEU, AUREOLARIEU, AUXILIARIEU, EIXAGUARIEU, EIXAUGARIEU, ENAIGUARIEU, XIUXIUARIEU; aparentment no hi ha 3+9!!). Però cap combinació em permet anar del 3+1 al 3+8...
7. CLR, invers (Cal Oria)
Si aCoLoRíeu les parets i no aCoLoRiu el sostre, demà CoLaReu la pintura sobrant o si no la CoLaRà en Pere, quan no faci CaLoR. Queda CLaR?
|
|