| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | Top7 - Tots els fòrums | dimecres, 17 de desembre de 2025

ELS TOP 7 DE Aferitza com puguis 18/11/2005 00:00

El verbívor Lluís Altarriba ens proposa una recerca enigmística clàssica. ¿Quin és el mot català més amputable? ¿Quin s'aferitza millor? Es tracta d'aplicar l'afèresi, és a dir, d'anar eliminant lletres pel davant de qualsevol paraula per trobar-ne d'altres que no tenen res a veure amb la seva antecessora. Quan Altarriba arriba a la riba dels exemples veiem que una CARABASSA passa per la RABASSA, la BASSA, d'un modus ben SA, A. Per la seva banda, el COLOR esdevé sinestèsic OLOR i OR. La PARAULA surt de l'AULA de la mà d'un ULÀ i acaba en LA A. Algunes sèries permeten inventar històries. ¿Quina és la paraula catalana que s'aferitza millor?, ens preguntem amb Altarriba. El missatge guanyador rebrà un exemplar d' A paraules em convides de Ramon Solsona per gentilesa de Columna i la llibreria virtual llibres.com.

1. Esculleres -9- (Israel Planagumà)

CULLERES quines ULLERES que fa en Pere, els seus ulls semblen les LLERES del Ter, que no té ESCULLERES. Te'n recordes quan ERES petit i als embussos del pont de Torroella -per sort no anàvem per LERÉS- no veies RES des de ES cotxe? I això que la carretera no feia S!

Esculleres
Culleres
Ulleres
Lleres
Lerés
Eres
Res
Es
S

gràcies moigef
Lerés: Brigada Mixta, pàg. 174, 199, 201 i 203. És un castell del municipi de Sabiñanigo, a Osca.

2. Carrinclonada (llum)

A RA ORA mentre PLORA, un egipci que li IMPLORA que s'ompli la CANTIMPLORA!
 (Perdoneu-me però volia provar això que deieu que algunes sèeries permeten inventar històries .... :( )

CANTIMPLORA
Implora
Plora
Ora
RA
A

No agafis mai l'ESCOPETA, si t'has pres una COPETA, que la cosa està que PETA, encara diràn que ets d'ETA i TA mare plorarà!

ESCOPETA
Copeta
Peta
Eta
Ta
A

3. Quin salvatge, especialment avui: (A. -moigef-)

Amb la mà AVENTALLADA clavà una VENTALLADA a la dona ENTALLADA en el vestit vermell. Tota TALLADA li diu que no farà l'ALLADA, engega el seu LADA per anar al congrés del llenguatge ADA i després a veure l'exposició d'un tal DA Vinci. A.

4. Excursió (Pere Cinquè)

Al cim ROCALLÓS poso el peu CALLÓS. El pa és dur i té gust ALLÓS, però no m'importa: tinc gana. El llesco amb el ganivet nou, de LLOS tallant, i el comparteixo amb els corbs que grallen pels volts. Mireu-LOS, tan negres!  Rosego el pollastre i en deixo només l'OS. Me'n torno avall, i aquest conte ja S'ha fos.

ROCALLÓS
CALLÓS
ALLÓS
LLOS
LOS
OS
S

5. . (Custodi -Vilaller-)

Inflant el GLOBUS se li ha rebentat el LOBUS com si li hagués caigut un OBÚS gran com un BUS. US ho podeu ben creure, S'ha quedat fet un nyap.

Globus
Lobus
Obús
Bus
Us
S

6. Clamorós (marianel·la)

El triomf CLAMORÓS del company AMORÓS sobre el client MORÓS gràcies a l'as d'OROS alegra el noi ROS que decideix regalar-li un ÓS. De peluix, és clar. I la història S'ha acabat.

CLAMORÓS
AMORÓS
MORÓS
OROS
ROS
ÓS
S

7. Desgràcia a bord (glòria (sí, la mateixa))

Ei, grumet, obre l'ESCOTILLA! M'ofego, no puc respirar, la COTILLA m'estreny... aire! aire! ... què em passa? Potser són els nervis? Grumet! Prepara'm una TIL*LA! Ai, necessito arribar a una ILLA... Grumet, mira si en veus alguna per ça o per LLA... o no, vine, acosta't, canta'm una cançoneta dolça, en clau de LA... Ai, m'ofego, m'ofego ... grumet ... vull que m'enterrin A .............

ESCOTILLA
COTILLA
TIL*LA
ILLA
LLA
LA
A

Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000.
Secció mantinguda per Màrius Serra
Posa VilaWeb a la teva pàgina.