|
ELS TOP 7 DE Contra Sentits 22/04/2005 00:00
|
El debat al voltant de la Diada de Sant Jordi va ple de contrasentits.Per això aquesta setmana us proposem un fòrum basat en la naturalesa variable dels sentits. Està en sintonia amb el criptograma de Sant Jordi 2005 que Màrius Serra proposa des del suplement especial del diari AVUI, anomenat L'enigma dels set vels. Aquí us demanem només tirallongues de sinònims que uneixin antònims. Per exemple, passar de dolent a bo en sis passes: dolent és sinònim de malicós; maliciós ho és d'astut; astut és sinònim de llest; llest de savi; savi de comprensiu i comprensiu de bo. Naturalment, caldrà justificar les sinonímies triades. Us demanem, doncs, un contrasentit: dos mots antònims units per una cadena de sinònims. El millor missatge rebrà un exemplar de En perill d'extinció de Pau Vidal, per gentilesa de l'editorial Empúries i la libreria virtual llibres.com.
1. Bianual versus biennal (Jordi Milà Sampera)
Tenint en compte que bianual vol dir dos cops l'any i biennal que es repeteix cada dos anys, que us semblaria poder intercanviar-les emparant-nos en el nostre desconixement? Així només hauríem de pagar impostos ,fer exàmens universitaris o anar a visitar els sogres bianualment. Però alerta, no fos cas que el barça només pogués fitxar jugadors cada dos anys o que els solsticis i equinoccis arribéssin tard.
1. Ara t'entenc, amor. (Montse Fígols)
Un ODI, tu... que... era difícil d'imaginar...jo em pensava que era un monstre. Però aquell ODI era QUIMERA, i alhora, IL·LUSIÓ, ànsia. I tant! Llavors ho vaig entendre: aquella ànsia, aquell somni que ets tu, tota la meva IL·LUSIÓ, és un SOMNI ben real i és INQUIETUD, perquè, efectivament, et desitjo. Una INQUIETUD que per sempre més és EMOCIÓ. EMOCIÓ, sentiment en estat pur; una passió tota nua que és AMOR. Ara t'entenc AMOR. Quan et beso, dic: PASSIÓ, i l'ODI es converteix, amb naturalitat, en AMOR. Però calia el ritual i desar el monstre.
2. Humanitari (Ció)
Arran de les darreres catàstrofes naturals - sunamis, terratrèmols, huracans- hem sentit moltes vegades parlar de desastres humanitaris quan per definició una cosa humanitària és la que es fa en bé de l'home.
2. M'estimo més viure agenollat que morir dret! O era al revés? (AVS)
VIURE és sinònim d'existir; existir, de respirar; respirar, d'alenar; d'alenar, exhalar; d'exhalar, expirar, i d'expirar, inevitablement, ho és MORIR.
3. Tràfic?¿?¿? (Yo mismo, por ejemplo)
Sempre m'ha sorprès la llibertat amb la que alguns conductors usen la paraula tràfic: "Redéu, quin tràfic que hi ha avui a la Ronda de Dalt!" diria el conductor més impacient. Si realment fessim cas de la frase, i fent valer el tòpic com exemple, hauriem de rebatejar la Ronda de Dalt com a Ronda Maradona. O millor encara: Ronda Laureano Oubiña. Trànsit es la paraula correcta. Si ens resulta feixuc recordar el mal ús que fem de la paraula tràfic, procedirem a fer servir les arcàiques lleis de la mnemotècnia, recordant que la pel·lícula de l'Steven Soderbergh (Traffic) feia referència a les drogues i no al vaivé de vehicles de la AP7.
3. Si m'agrada complicar-me la vida! (Llum)
Un AMIC és un compare, un camarada, un conegut i fins i tot un CONFIDENT. Un CONFIDENT, és doncs, un íntim, un adepte, però també un DELATOR! Un DELATOR és un denunciant i un ACUSADOR. D'un ACUSADOR en diuen també un FISCAL. Un FISCAL evidentement, fiscalitza, indaga, examina i CRITICA i ara ves qui t'hauria de CRITICAR si no fos un ENEMIC!
4. Em sancionen donant-me un diploma! (Gòdula)
Sempre havia pensat que "sancionar" volia dir multar, castigar, penalitzar. Fins que vaig assabentar-me d'una acadèmia que "sancionava" els treballs fets pels alumnes amb certificats i diplomes.
Aleshores vaig esbrinar que una "sanció" és tant l'acte pel qual una autoritat competent fa vàlida una disposició legal com la pena que la llei estableix a qui la infringeix.
Curiós, oi?
4. De salada a dolça (Cio Rigau)
Una persona SALADA és DIVERTIDA, ALEGRE, ENCANTADORA i DOLÇA
5. Sal-Sucre (Elllauradó)
SAL en castellà vol dir SURT, que en castellà es diu SALE, que en anglès vol dir VENDA, que aquí i a la Xina vol dir DINERS, que vol dir MONEDES, que a l'Equador es deien SUCRE (fins al setembre del 2000)
5. Una frugalitat (Antoni)
Una qüestió en la que no me n'he sortit, és la de fer-li entendre a la meva dona que un dinar frugal és un dinar senzillet, amb les coses justetes per fer passar la gana, sense abundors innecessàries. Té el costum d'emprar el terme frugal com a sinònim de pantagruèlic. Serà per la incerta homofonia dels termes.
6. Del blanc al negre (Lluis Altarriba)
Allò que és BLANC és també CLAR, SENZILL i al mateix temps SIMPLE, i que pot esdevenir ESTRICTE, i això vol dir SEVER, o GREU, si més no PENÓS, i devant les penalitat sovint ho veiem tot NEGRE.
6. Frugalitat - La culpa és de l'Astèrix o de Tirant Lo Blanc?! (MontseMu)
Antoni, jo també vaig creure durant molt temps que un àpat frugal era un àpat tan abundant que l'havies de pair durant una setmana. La culpa era d'un còmic de l'Astèrix (no aconsegueixo recordar quin era), on hi sortien uns personatges que feien uns àpats descomunals que titllaven sempre de "frugals" (més o menys com els àpats 'lleugers' que també surten al Tirant Lo Blanc). Pregunta-li a la teva dona d'on ho ha tret!
7. Inodor (Jaume -Badalona-)
A qui se li va acudir posar aquest nom al WC? Inodor vol dir que no fa olor, no?
7. Del blanc al negre (Miquel)
El color blanc, en llenguatge html s'indica amb sis efes, i el negre amb sis zeros. Ja veus que fàcil és passar de blanc a negre: ffffff, fffff0, ffff00, fff000, ff0000, f00000, 000000.
|
|