Miguel de   Cervantes II *
Miguel de Cervantes (1547 - 1616)

Els acròstics alfabètics, ja presents als salms bíblics, presenten una variant de temàtica amorosa que es basa en l’enumeració d’una tirallonga de lloances ordenades de la a a la zeta. Al capítol 34 del Quixot (I, 34), just allà on es prossegueix la novel·la del Curioso impertinente, podem llegir:
…asegúrate que Lotario te estima como tú le estimas a él, y vive con contento y satisfación de que, ya que caíste en el lazo amoroso, es el que te aprieta de valor y de estima, y que no sólo tiene las cuatro eses que dicen que han de tener los buenos enamorados, sino todo un abecé entero: si no, escúchame, y verás como te lo digo de coro. Él es, según yo veo y a mí me parece, agradecido, bueno, caballero, dadivoso, enamorado, firme, gallardo, honrado, ilustre, leal, mozo, noble, honesto, principal, quantioso, rico y las eses que dicen, y luego, tácito, verdadero. La x no le cuadra, porque es letra áspera; la y ya está dicha; la z, zelador de tu honra.

Aquestes quatre “eses que dicen” corresponen a “sabio, solo, solícito y secreto”, en un isoacrònim convertit en frase feta castellana des de la poesia del cançoner fins a Calderón. El recurs és popular. També Lope utilitza l’abecedari per fer de mitjancer en els amors entre Peribàñez i Casilda.




 25/02/2008