| Què és VilaWeb? - Publicitat - Correu - Versió text - Mapa web - English |
| Notícies | Xats - Fòrums - Enquestes | diumenge, 6 d'octubre de 2024

 CONTES D'AGOST

Aprofitant que les vacances són una època propícia a la lectura, VilaWeb Lletres us ofereix cada dia un relat original, publicat de mitjan 2005 fins ara. Entre aquests relats, n'hi ha que han estat molt celebrats, però també n'hi ha que han passat més desapercebuts.


> 'La tesi doctoral del diable', de Josep Palau i Fabre, que forma part del volum 'Obra Literària Completa' (Galàxia Gutemberg/Cercle de Lectors).

* * *
A la Universitat Central de Barcelona gairebé no sabien avenir-se sobre el que s’era esdevingut durant el curs 1981-1982, ni si ho havien somniat o si el fet havia estat real. Però eren molts i molt diversos els testimonis coincidents per a creure en un fenomen d’al·lucinació col·lectiva. [...]


> 'Per defunció', de Xavier Amorós, que forma part del llibre 'L'home del barret' (Arola Editors).

* * *
Vaig somiar-ho una nit i és tan insòlit que encara me'n recordo. Vaig anar al metge perquè no em trobava gaire bé i em va diagnosticar una malaltia incurable. De fet, em va dir que em quedaven uns pocs dies de vida. [...]


> 'Conte', de Josep Lluís Badal, que forma part del llibre 'Mestres' (Proa).

* * *
La dona va assenyalar el sol i va tancar la mà. Va torçar la boca cap a l’esquerra i va dir:
–Miri’m això, entre les cames. Sembla que estigui viu.
Després va afegir:
–Com si volgués coses per ell mateix. Miri... [...]


> 'L'intèrpret', de Jaume Benavente, que forma part del volum 'L'ajudant de Kepler' (Proa).

* * *
’Intèrpret, així l’anomenaven els conserges de la Biblioteca Filosòfica, sense que l’home arribés a copsar si feien broma o era un acte reverencial que potser amagava un cert temor a la seva figura. En realitat, s’havia acostumat al sobrenom Intèrpret. Li semblava que la paraula duia una càrrega enigmàtica, que s’adeia perfectament amb la feina que havia anat a fer en aquella institució. [...]


> 'Ambre', de Dolors Borau, que forma part del volum 'Taula reservada' (Angle Editorial).

* * *
Un sisè sentit m’avisa i em fa entreobrir els ulls només uns segons abans que el despertador comenci a sonar. Les set. L’apago. L’esclafo sota el meu coixí i estiro la mà palpant l’altre costat del llit. Ell no hi és. [...]


> 'Un cinturó de joncs', de Joan Casas, que forma part del volum 'Pols de terrat' (Empúries).

* * *
—Prova-ho, home. No costa gens. Ja ho veuràs.
—Què ha de veure? —ficava cullerada en Sorribes gran, només per ganes d’escalfar-li la sang i acabar de decidir-lo—. No veus que és un mitja nena? Es fotrà de cap. Te la trencarà. [...]


> 'Vedells de la xina', de Pep Coll, que forma part del volum 'Lux Mundi' (Proa).

* * *
La queixa de les botzines demostra que la processó de cotxes que s’ha anat formant a la seua esquena s’ha allargat de manera considerable. No cal que es giri enrere per comprovar-ho. La cridòria dels clàxons que ressonen per tota la vall esdevé cada cop més eixordadora. [...]


> 'IV', de Joan Esculies, que forma part del volum 'Tràilers' (Proa).

* * *
És dissabte a la nit i plou. El pare ha posat el nen a dormir, la mare desa rebuts i ratlla el dia vint-i-dos.
–Ja gairebé ha passat un altre mes.
–I en passarà un altre i un altre...
–I amb el lloguer i els sous, fent malabars... Seguirem passant amb l’aigua al coll. [...]


> 'Llevar el nen', de Núria Esponellà, que forma part del volum 'Petits grans plaers per ser feliç' (Columna).

* * *
El nen està despert i boxeja amb els peuets contra la barana del bressol. Els agita amb energia, clavant uns embats curts i intensos de gimnàstica rítmica i, cada pocs segons, fa una pausa. Es deté i deixa les cames immòbils en l’aire. [...]


> 'August Anger', de Josep Maria Fonalleras, que forma part del volum 'Sis homes' (Empúries).

* * *
M’explica August Anger que va pensar en la cua d’un dragó quan el duien en ambulància a la capital, des del poble on passava les vacances. Fem un apart en unes gandules que té a la gespa. Hi ha nens, també els seus fills, que juguen a pilota. Els grans beuen vi i, de tant en tant es giren cap a nosaltres, alcen les copes i celebren la nova vida d’August Anger.. [...]


> 'Carn a la brasa', de Rafa Gomar, que forma part del llibre 'Exercicis respiratoris' (Bromera).

* * *
Aquell dissabte de matí, ma mare i jo compràrem tota mena d’aperitius i begudes per a la festa del seu aniversari. Estava molt emocionada. Feia quaranta-cinc anys i, malgrat els renecs davant l’espill i alguna frase esporàdica sobre l’edat, es mostrava optimista quant a la seua existència. [...]


> 'Una modesta proposició', de Mercè Ibarz, que forma part del llibre 'Febrer de carrer' (Quaderns Crema).

* * *
El buit pesa. És un fet contradictori i incontestable. La brúixola que, vulguis que no, amb els anys hem de tenir, que creiem tenir, que hem de fer veure que tenim, desconeix la direcció gairebé sempre. I no obstant, funciona. És un altre fet contradictori, que se suma a la contradicció primera. [...]


> 'L'ase i la vaca', de Laila Karrouch, que forma part del llibre 'Un meravellós llibre de contes àrabs' (Columna).

* * *
Hi havia un ase i una vaca que eren molt amics, encara que de tant en tant es barallaven. Passaven moltes hores junts i s’explicaven moltes coses. A tots dos els agradava molt jugar a futbol, tot i que a la vaca no li feia gens de gràcia perdre. [...]



> 'Mirmanda', de Joan-Lluís Lluís, que forma part del volum 'Diccionari dels llocs imaginaris dels Països Catalans' (La Magrana).

* * *
En temps molt antics, quan Barcelona només era un prat, Mirmanda ja era ciutat. Una ciutat esplendorosa, dominada per un palau on vivia una fada probablement reina, que hi guardava els seus nombrosos tresors. La seva peça més valuosa era un mirall que feia que qualsevol que s’hi mirés fos enamorat... [...]


> 'Moixeria', de Tana Marcé, que forma part del volum 'Bestioles' (Editorial Moll).

* * *
Na Clara ha posat les sobres del sopar i la bossa de pinso dins la senalla i, com cada dia des de fa un any, ha anat a la parada d’autobús més propera. Hi ha trobat gairebé els mateixos de sempre i els ha saludat. Tot són treballadors que acudeixen al seu lloc de feina o bé mestresses de casa que van de rebaixes al centre. [...]


> 'La vacant', d'Antoni Mas, que forma part del volum 'Terra Cremada' (Quaderns Crema).

* * *
Em van destinar a l’oficina d’un poble del litoral, gris, lleig, malalt dels gasos d’una fàbrica de productes de neteja. La malaltia s’havia instal·lat insidiosa en l’aire, al carrer, a les cases, a la sang. La sucursal no era una excepció. L’ambient era llòbrec; els tres empleats semblaven reus. [...]



> 'Un ull al jardí', de Biel Mesquida, que forma part del volum 'Els detalls del món' (Empúries).

* * *
La profanació és l’aire de cada dia i de cada nit.
«Fer fúting destrossa els genolls, Antònia, i, a més a més, vostè té unes petites lesions a les articulacions produïdes per aquesta mania seva de fregar en terra d’agenollada. Ja té quaranta-cinc anys i s’ha de cuidar un poc més». [...]


> 'Jutges per l'antropofàgia', d'Empar Moliner, que forma part del volum 'Desitja guardar els canvis?' (Quaderns Crema).

* * *
Ja era hora que l’Ajuntament de Barcelona captés el profund malestar dels ciutadans, home. Acabo de llegir que finalment, al pessebre que cada any es fa a la plaça de Sant Jaume, s’hi prohibirà el caganer perquè «és incívic». Que agraïda que els estic. [...]


> 'Bungalow onze', de Jordi Puntí, que forma part del llibre 'Animals tristos' (Empúries).

* * *
Feia mitja hora que havien sortit de l’estació quan la Mirra va provar de definir interiorment el record que ara perseguien. Aquell cap de setmana d’exactament deu anys enrere, que hauria pogut reviure sota les formes més abstractes i no obstant fàcils de reconèixer —un filet de fum que sortia d’un cigarret compartit i s’elevava cap al sostre, o les pampallugues d’una tele encesa al peu del llit—, li va retornar ara, sorprenentment, amb el gust i l’olor d’un plàtan massa madur. [...]


> 'Atenes', de Susanna Rafart, que forma part del llibre 'Un cor grec' (Angle Editorial).

* * *
–Has estat a Lesbos? –va preguntar M.
–No, he estat a Zante, on se suïcidaven els infeliços d’amor– contestà P.
La conversa animada es va interrompre per deixar pas a una intimitat somorta que ambdós van compartir amb el cambrer que els duia els cafès. [...]


> 'El jesuita', d'Ignasi Riera, que forma part del volum 'Contes coordinats' (Editorial Montflorit).

* * *
Tempesta mediàtica a l’oasi del desert català: els tam-tam-tam. Els focs maleïts. Les sagetes enverinades. Els crits de la tribu, ofesa perquè algú, de fora, havia volgut violar les essències de la petita pàtria. ¿Per què el llamp assassí havia flagel·lat Catalunya i ho havia fet, oh paradoxa!, sense cossos trossejats, sense cases enfonsades, sense víctimes mortals perquè l’única víctima —i ja és macabre el destí del país!— era, precisament, un cadàver exposat a la veneració dels creients? [...]


> 'Corea del Sud I', de Ramon Rubinat, que forma part del volum 'Ziga fins a Corea del Sud' (Pagès Editors).

* * *
Vaig arribar a l’aeroport de Kimp’o, un lloc modern, net i en el qual el tràfec de passatgers i carros d’equipatge no resultava excessivament agressiu. L’aire condicionat s’inventava un clima correcte i discret, com la megafonia, moderada i suau (res a veure amb les actuals profecies apocalíptiques del aeroports nord-americans). [...]


> 'La bicicleta', de Robert Saladrigas, que forma part del volum 'Biografia' (Destino).

* * *
Mentre va conservar la fe en els poders màgics de les majestats d’Orient,encapçalava les seves cartes amb el més valuós dels regals imaginables: una bicicleta de dues rodes.
El matí del 6 de gener, en despertar-se d’una nit mal dormida, la hipnosi de la il·lusió li durava el trajecte del dormitori a la sala. [...]


> 'Jam session', de Jordi Sarsanedas, que forma part del volum 'Una discreta venjança' (Edicions 62).

* * *
Això no és cap conte. Es notarà que no ho és perquè parlaré en primera persona, i aquesta primera persona sóc jo.
De tant en tant he pensat en quin títol podria posar al conjunt de narracions que, en aquests darrers temps, se m’apleguen al calaix i de les quals la majoria sí que són contes perquè la primera persona que dèiem no gosa treure-hi el nas, o bé, a tot estirar, no ho fa descaradament.[...]


> 'Història d'una euga', de Jordi Sempere Roig, que forma part del volum 'Perifèria' (Llibres de l'Índex).

* * *
Topant de cap amb una banderola i altra, caminant d’esma pel camí de l’aigua, va la Lopanta tota sola. D’un cop molt encertat de pilota, el golfista li ha buidat un ull. L’euga és bòrnia. La Lopanta és una euga grassa però robusta, filla d’un cavall brasiler i d’una euga de la Pampa, que treballa en una hípica, prop del camp de golf, als afores de la ciutat.


> 'El preu. Primer retrat amb paisatge al fons', de Francesc Serés, que forma part del volum 'La força de la gravetat' (Quaderns Crema).

* * *
Eres dempeus damunt del billar, tot el feltre esquinçat, llançant les boles contra el mirall de darrere de la barra, encara sento petar les ampolles i l’olor dels licors que regalimaven i esquitxaven per tot arreu, el soroll de les boles que rebotaven per terra, mai no t’havia vist així d’enfadat, fins i tot semblava que la ràbia t’havia dotat d’una mena de destresa improvisada, com si ho haguessis fet tota la vida.


> 'La memòria del mar', d'Enric Sòria, que forma part del volum 'Cartes de prop' (Editorial Moll).

* * *
A Barcelona, la tardor arriba més prompte i s’imposa d’una manera més abrupta que a València. Ara ja estem dins d’ella. Alternen els dies núvols amb altres d’una lluminositat melosa, com cohibida, que presagia l’hivern. Fa frescor a la nit. És un temps que convida ja al recolliment i la contemplació, a les finestres àmplies davant la pluja, com cantava Serrat: “temps d’estimar-se a mitja veu”.


> 'Tío Gilito, rey de la limonada', de Jordi Solé, que forma part del recull 'Relatsencatala.com Versió 2.0' (La Quàdriga).

* * *
Encara que fa segles que no pujo al traster del pis dels meus pares, recordo perfectament quines són les claus que obren cada pany. Mai m’havia parat a reflexionar en el miracle que suposa poder emmagatzemar al cap, tota una vida, aquest minúscul bocinet d’informació: la pintada de taronja és per la primera porta i la més llarga, per la segona.


> 'Estimada Wislawa Szymborska', de Carles Torner, que forma part del recull 'L'arca de Babel' (Proa).

* * *
Estimada Wislawa Szymborska,
Me’n torno en avió a la meva ciutat amb el cap ple de les imatges del recital d’ahir. Em va impressionar molt: dos premis Nobel de literatura, dos grans poetes polonesos aplaudint-se mútuament.


> 'Carolina del Nord: el paradís perdut (o inventat)', de Tina Vallès, que forma part del recull 'L'aeropla del Raval' (LaBreu).

* * *
Als Estats Units, si els fa falta alguna cosa i no la troben se la inventen, com si res, sense pensar-s’hi gaire. Això em va quedar clar el segon dia de ser a Carolina del Nord. Havent dinat, se’ns va proposar d’anar a un concert de rockabilly a l’aire lliure, a uns vint minuts d’on érem (en cotxe, evidentíssimament), i no ens hi vam poder negar...


> 'Els graus de coneixement', de Miquel Àngel Vidal, que forma part del recull 'Cal·ligrafies agòniques' (Perifèric Edicions).

* * *
Em dic J.L. Seborg. Potser el meu nom no els digui res ja que habitualment m’he amagat rere d’heterònims com Herbert Quain, Pierre Menard o Madame Henri Bachelier. D’aquesta última, probablement, no n’hagin sentit a parlar perquè la seva única obra, 'Le jardin du centaure', encara és inèdita a Espanya, però sí, sens dubte, de Quain, autor d’'Abril març' i de 'Fets', i sobretot de Menard, escriptor simbolista, mestre en la tècnica de l’anacronisme i les atribucions errònies. Però no és de mi de qui vull parlar, sinó del còdex de Karlsruhe titulat 'Breviculum ex artibus Raimundi electium'.



 
 AVUI A VILAWEB...

Palma, a punt per a la revetlla de Sant Sebastià

El llibre digital català a la recerca de mercat

La flama de la llengua catalana continua viva a Prada de Conflent
----------
+ Anar a portada



   
Una producció de Partal, Maresma & Associats. 1995 (La Infopista) - 2000