Pere Ferrando, de reconeguda trajectòria en el camp de la investigació històrica del fet casteller, lidera la investigació en un equip integrat també per Jordi París, director del Museu de Valls i director d'aquest projecte, i Carme Montserrat, responsable del Cedoca.
LA GRAN SORPRESA
Una de les «sorpreses» de la primera fase del projecte, com la defineix Pere Ferrando, «ha estat descobrir fins a deu fotografies diferents, preses per deu màquines de retratar, també diferents, del quatre de vuit que la Colla Vella dels Xiquets de Valls va fer a l'Arboç l'any 1932». Aquesta construcció havia despertat molta expectació perquè feia trenta anys que no es feia. «Trobar deu seqüències preses des d'angles diferents ens ha sobtat molt, sobretot si tenim en compte que en aquella època poca gent tenia càmera fotogràfica», insistia l'historiador. Els deu autors de les imatges, però, no han pogut ser identificats.
La majoria de fotografies s'han localitzat a Valls (166), però també se n'han trobat a l'Arboç (99), Torredembarra (27), Reus (7), Alcover (5), Montblanc (11), l'Espluga (4), Sitges (3), Vilanova (10) i el Vendrell (41). El projecte s'ha finançat fins ara amb les aportacions de l'Inventari del Patrimoni Etnològic de Catalunya, que hi ha destinat 6.000 euros i n'afegirà 9.000 per a la segona part de l'operació.
«Es tracta d'un treball de caràcter excepcional, sense precedents», afirmava ahir, Jordi París, durant la presentació dels quatre arxivadors amb les 373 fotografies ja catalogades. En una tercera fase s'estudiaran altres poblacions com ara Vilafranca, Sabadell, la Riba o l'Aleixar.