| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 14 de desembre de 2024


dimarts, 2 de desembre de 2008
>

El govern suprimeix la majoria dels serveis de bus que enllaçaven amb els trens Avant

Reus, Valls i la costa es queden amb les llançadores del TAV convencional i només des de Tarragona es pot anar a buscar l'Avant

ÒSCAR MESEGUER. Tarragona
El govern de la Generalitat ha decidit suprimir tots els serveis d'autobús que enllaçaven Valls, Cambrils, Salou, Vila-seca i Reus amb l'estació del tren d'alta velocitat (TAV) coincidint amb els serveis Avant, que connecten l'estació del Camp amb Lleida i Barcelona, segons van confirmar els operadors de les línies. Des d'ahir només hi ha busos llançadora per anar a buscar un Avant des de Tarragona. Es mantenen, però, la resta de serveis de bus que cobreixen les parades que el TAV convencional entre Madrid i Barcelona fa a la Secuita. Els usuaris van expressar ahir mateix el seu malestar, però el cas és que el motiu de la retallada no és un altre que la baixíssima utilització tant del servei Avant des del Camp de Tarragona com de les expedicions d'autobús vinculades.


+ Dos autobusos a l'exterior de l'estació del TAV. Foto: Ò. PALAU.

El mes de maig passat va entrar en funcionament el flamant Avant, un TAV regional que pretenia apropar l'alta velocitat a l'usuari regional. Però l'excentricitat, literalment, de l'estació interurbana del Camp de Tarragona, ha fet que, com es preveia, l'Avant hagi passat desapercebut i, en conseqüència, també els serveis d'autobús amb què el govern va decidir actualitzar les concessions de les quatre línies que donen cobertura a la terminal de la Secuita: Valls, Tarragona, Cambrils-Salou i Vila-seca-Reus. Es van arribar a les 21 expedicions per línia i sentit i a les 9.240 places diàries ofertes, segons va concretar el conseller de Política Territorial, el socialista Joaquim Nadal, però, com reconeixia ell mateix fa poc en el Parlament, els números no sortien. Si bé del dèficit d'aquestes línies –un cop subvencionades per la Generalitat– se'n fan càrrec les empreses adjudicatàries, el govern no ha trigat gaire a acceptar revisar l'equilibri de la concessió i des d'ahir ha quedat fulminat un dels serveis, si més no des de la majoria d'orígens. Només des de Tarragona han quedat operatius una desena de busos llançadora diaris que enllacen amb algun dels 12 serveis Avant que passen per la Secuita cada dia, en direcció a Barcelona o Lleida.



LA MEITAT D'EXPEDICIONS
La resta de serveis es mantenen, però això ha fet reduir considerablement la xifra global d'expedicions. Valls n'ha perdut les 10 diàries que anaven a buscar l'Avant i es queda amb 11 expedicions. Valls i Tarragona els cobreix l'empresa Plana, que des de la capital del Camp continuarà oferint 17 expedicions fins a l'estació, per 21 en sentit contrari. Reus i la costa, per la seva banda, que havien arribat als 19 viatges diaris en la línia de Vila-seca i Reus, perden gairebé la meitat dels serveis i es queden amb vuit cadascuna: vuit des de Reus i vuit des de Salou. Fonts de l'empresa Alsa, concessionària d'aquestes dues línies, van confirmar la retallada però van deixar tots els arguments a les mans del govern, que només va concretar un «reajustament de l'oferta», mentre que el gerent de Plana, Albert Vallcorba, va justificar plenament la decisió atenent al poc èxit del servei i va receptar als usuaris capacitat d'«adaptació» a la nova oferta, és a dir, que agafin l'autobús que sortia tot just abans de la llançadora suprimida. «El bus del TAV sortia a les 8.05 i el de l'Avant, a les 8.15; tampoc hi ha tanta diferència», minimitza.

USUARIS INDIGNATS
Els usuaris no ho veuen tan clar. Francesc és un usuari de Salou que agafava el bus a les 8 del matí per anar a agafar l'Avant cap a Barcelona –a les 8.38 en surt un– i ara haurà de matinar més i estar-se més temps a l'estació del TAV. També es queixa d'una política de fets consumats i del fet que la informació li ha arribat més o menys de forma casual, a través de comentaris dels xofers de la línia. «Com que estem en família, ens ho van avisar», recorda. Una frase reveladora del baix grau d'utilització de les llançadores.

A Valls, Jordi Magrinyà va perdre el tren, ahir. És usuari de l'Avant els dies que li és imprescindible arribar a Barcelona a una hora en concret i per motius de feina. Va adquirir el bitllet de l'Avant per internet, va consultar l'horari dels trasllats amb autobús des de Valls i va anar a l'estació d'autobús per agafar el de les set i deu, però encara l'espera.

També es mostrava indignat per la falta d'informació i deia que se n'havia assabentat gràcies al conductor d'un autobús que el va veure preocupat. Quan va recórrer al seu cotxe particular, l'Avant de les 7.38 h havia marxat i va arribar a Barcelona dues hores i mitja tard. Té previst formalitzar una denúncia.

Si més no ahir, Plana informava de la supressió en el seu web i havia penjat els nous horaris a l'àrea de busos de l'estació del TAV. L'espai reservat a Alsa, en canvi, era buit.





Gener-setembre 2008

- TGN-estació del Camp: 15.000 usuaris
- Valls-estació del Camp: 6.512
- Reus-estació del Camp: 6.123
- Cambrils i Salou a l'estació: 9.954

Any 2007 - TGN-estació del Camp: 29.000 usuaris
- Valls-estació del Camp: 6.512
- Reus-estació del Camp: 6.123
- Cambrils i Salou a l'estació: 9.954


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Deu usuaris cada dia

>Suprimeixen els busos per anar a buscar els trens Avant a l'estació del TAV

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.