| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 19 d'agost de 2022


divendres, 26 de setembre de 2008
>

Javier Fesser afirma que «Camino» vol reflectir amb objectivitat el món de l'Opus Dei

El film s'inspira en el cas d'una nena morta de càncer en procés de beatificació

IMMA MERINO. Sant Sebastià
«He donat veu i espai als personatges perquè puguin expressar el seu pensament. He volgut mostrar un cas amb objectivitat, a la manera d'una radiografia, però cada espectador pot fer el seu diagnòstic», va comentar Javier Fesser a Sant Sebastià sobre Camino, un film que aborda el món de l'Opus Dei en inspirar-se en el cas real d'una nena, Alexia González-Barros, que aquesta institució vol beatificar en considerar que el 1985 va morir en olor de santedat vivint amb «alegria» el sofriment que l'acostava a Déu.


+ Les tres actrius de Camino, Carme Elias, Nerea Camacho i Manuela Vellés, d'esquerra a dreta, ahir a Sant Sebastià. Foto: EFE

Quan mor Camino, nom de la protagonista de la pel·lícula de Javier Fesser projectada ahir a la secció oficial del festival, hi ha aplaudiments a l'habitació de l'hospital de Navarra. El director afirma que ha construït una ficció, però que no ha inventat res: aquests aplaudiments a la mort, posem per cas significatiu, van produir-se en el cas d'Alexia González-Barros (a la memòria de la qual està dedicada la pel·lícula) i d'altres de similars en què membres de l'Opus Dei han cregut que una criatura ha sabut afrontar el sofriment amb l'alegria d'acostar-se a Déu.

De manera paral·lela a l'agonia del cos de la nena a l'hospital, però, Fesser mostra imatges que volen il·lustrar que la ment de Camino és més a prop d'un nen del qual està enamorada que de Jesús. A banda del fet que es pugui dubtar que Fesser no ha inventat res en construir el món imaginari de la nena, podria interpretar-se com una manera de contradir els supòsits de l'Opus Dei i d'altres actituds religioses que exalten la mística del sofriment. Jaume Roures, un dels productors de Camino, va afirmar durant la roda de premsa a Sant Sebastià que considera que la pel·lícula reflecteix un món fonamentalista i també que certes teories del sofriment no duen enlloc. Però Javier Fesser, que diu que no li consta que l'Opus Dei hagi condemnat la pel·lícula o que alguns dels seus membres hagin manifestat una indignació al respecte, diu que no vol jutjar, sinó mostrar. En tot cas, reconeix que se sent identificat amb l'actitud del pare, que no sap com afrontar-ho. La mare, per la seva banda, es manté ferma en unes conviccions que, en paraules de Fesser, ajuden la nena a afrontar els sofriments de la malaltia. «És la ganga i el parany de la religió: dóna unes eines que poden funcionar per suportar millor els mals de la vida i fins i tot la mort», va comentar Fesser. Aquest hi va afegir que, tot i les seves conviccions, la mare també s'enfonsa davant del dolor de la seva filla: «Al cap i a la fi, és humana», comenta el cineasta respecte d'un personatge interpretat de manera esplèndida per Carme Elias, que diu que ha pouat dels seus records com a alumna d'un col·legi de monges.

Com ha passat amb Tiro en la cabeza, tot i que per motius diferents, Camino ha provocat divisió d'opinions a Sant Sebastià, on ahir va protagonitzar la secció oficial, que també va incloure la projecció d'una simpàtica pel·lícula canadenca, Maman est chez le coiffeur, dirigida per Léa Pool. A part de les intencions de Javier Fesser, que ha canviat de registre en haver dirigit abans El milagro de P. Tinto i La gran aventura de Mortadelo y Filemón, la tercera pel·lícula del cineasta tendeix a l'excés, començant pel seu llarg metratge, de 143 minuts. Fesser alterna el realisme, amb el qual mostra el món de l'Opus Dei i l'evolució de la malaltia, i el món imaginari d'una nena que somia en el seu enamorat i tem l'àngel de la mort. Allò imaginari es fa kitsch, emborratxat d'ell mateix, excessiu. El realisme, però, esdevé cruel, en mostrar detalls de fins a tres operacions, i va derivant cap a la pornografia sentimental. Fesser també explota el sofriment, com ho fan els capellans i membres de l'Opus Dei, si se'm permet expressar el meu diagnòstic davant la radiografia.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.