| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimecres, 18 de setembre de 2019


dimecres, 23 de juliol de 2008
>

Llei d'educació de Catalunya: oportunitats i riscos

El Pacte Nacional per a l'Educació subscrit per més de vint entitats s'ha de respectar. I cal un acord entre govern i oposició que ofereixi l'estabilitat que requereix l'avançament en l'aplicació dels drets i llibertats educatius

tribuna
President de la Confederació de Centres Autònoms d'Ensenyament de Catalunya (confederacio@acae.cat)


CARLOS CAMÍ..

+ Reunió de seguiment, al març, del Pacte Nacional per a l'Educació. Foto: ORIOL DURAN

«La racionalitat de la política és l'aprofitament de les oportunitats.» Així la defineix Daniel Innenarity en un perspicaç assaig –que va obtenir el premi Miguel de Unamuno– argumentant que entendre la política com el discerniment intel·ligent de les oportunitats, suposa allunyar-la de doctrines ideològiques que intenten imposar esquemes rígids en un món complex.

Potser n'hi hauria prou amb la cita que resumeix, de manera clara i precisa, el que em proposo exposar. Perquè aquí i ara es donen les condicions d'oportunitat per aconseguir un objectiu llargament esperat: desenvolupar, a partir de la LOE, un marc normatiu específic que s'adeqüi en un grau més alt a la nostra realitat cultural, social, econòmica… i fer-ho amb un ampli consens social i polític. Oportunitat no equival a oportunisme; i els alts interessos en joc requereixen ser afrontats amb visió i compromís compartits, des de la categoria essencial del bé comú.

Sobre el consens social, hi ha el Pacte Nacional per a l'Educació de Catalunya, subscrit per més de vint entitats representatives de tot l'arc educatiu. Per descomptat, si és respectat l'acord aconseguit a la mesa negociadora, sense alteracions introduïdes amb posterioritat i unilateralment, que van més enllà de simples canvis semàntics. Seria inadmissible que el que no va entrar per la porta de la negociació democràtica, s'introduís per la porta de la imposició autoritària per a plegar-se a posicions d'aquells que ni tan sols foren signants del pacte nacional. No obstant, sembla existir la disposició de tornar i respectar el que realment es va convenir. D'això depèn el valor simbòlic i de referència del pacte, amb el qual s'aspirava també a tancar conflictes crònics i estèrils.

Pel que fa referència a la negociació del pacte polític, es va oferir una primera posició de la conselleria d'Educació en l'avantprojecte de la llei d'educació de Catalunya, rebut amb tan àmplia crítica professional i social que sembla que hagi operat la reacció que es pot esperar en un marc democràtic: la previsió de més negociacions, també polítiques, a fi de tornar a elaborar el projecte de llei que Catalunya necessita. La Unió Europea adverteix que «les polítiques no poden ser eficaces si no són elaborades, posades en marxa i aplicades de manera més participativa».

Amb aquesta conjuntura és decisiva la consecució d'un pacte polític govern-oposició (almenys dels dos partits majoritaris) que ofereixi l'estabilitat que requereix, com a condició imprescindible, l'avançament en l'aplicació dels drets i llibertats educatius –qüestió essencial del contingut del consens– com a motiu principal del reformisme crònic.

Tot això és ja, més que peticions, un clamor general que la societat eleva a la política. Es parla de «desafecció» de la ciutadania respecte a la política; els resultats d'una enquesta recent del CIS (Centro de Investigaciones Sociológicas) ho fa patent. A l'afirmació: «Els polítics no es preocupen massa del que pensa la gent com jo», la resposta afirmativa és del 69,8 %. És de sobres coneguda la petició reiterada de les famílies, contrariades amb tants canvis, a favor de la necessària estabilitat del sistema com a condició prèvia a les polítiques de millora de la qualitat.

Confiem que s'escolti aquesta raonable petició i que s'aconsegueixi el desitjat pacte en benefici de tots els actors participants en l'acte educatiu i, per extensió, de la societat en pes.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.