«No hi havia aire i la calor era impressionant a dins del tren», va explicar ahir Marta Bellavista, una usuària de la línia C3 que ahir cap a les set es disposava a tornar cap a La Garriga. A les deu encara no hi havia arribat. El seu tren va sortir de l'Hospitalet amb un retard de mitja hora, cap a dos quarts de vuit, sense que Renfe sabés explicar el perquè d'aquesta demora i, a més, a l'estació de Montcada Bifurcació, la companyia ferroviària va anunciar als viatgers que havien de canviar de comboi per una avaria en l'aire condicionat. La indignació es va convertir en acció. «Almenys unes cinquanta persones van posar-se davant del tren, a la via», segons Bellavista, encoratjats per una usuària que no era la primera vegada que es queixava del servei. Alguns dels amotinats, segons la usuària Lourdes Martín, van seure als rails. El bloqueig, que va començar cap a les vuit, també va impedir el pas de les línies C4 (Manresa-Lleida) i C7 (Cerdanyola-Martorell) i va durar més de trenta minuts. «Tots hauríem d'haver fet el mateix», confessava ahir Martín, que assegurava que molts passatgers donaven suport «de pensament» al bloqueig, sense actuar. «Renfe és una merda», va concloure.
La versió de la companyia ferroviària sobre l'incident era més descafeïnada, parlava de només «quatre persones tallant les vies que el personal de Renfe va aconseguir fer venir a la raó». No sabien perquè el tren havia sortit amb retard, però sí que concretaven que quan faltaven deu minuts per les nou les vies ja estaven alliberades. Cap a les nou del vespre, la circulació va quedar restablerta. A través del sistema de megafonia s'anunciaven aleshores retards de més de 30 minuts a causa d'una «incidència d'ordre públic».
La incidència a l'estació de Moncada Bifurcació en hora punta es va sumar a la que va afectar la línia del Maresme al voltant de dos quarts de vuit del vespre. Un comboi va quedar aturat per una avaria mecànica entre les estacions de Montgat i el Masnou. La presència de la màquina va obligar els tècnics de Renfe a inutilitzar una de les vies i donar pas alternatiu als trens per la segona. Aquesta situació va provocar que durant més d'una hora els combois en sentit tant Barcelona com Girona acumulessin retards que la companyia deia que eren de deu minuts. En canvi, en algunes estacions, com la de Calella, els combois cap a Maçanet trigaven tres quarts d'hora més de l'habitual. Una usuària de la línia va explicar que davant dels retards de més de trenta minuts anunciats a l'estació d'Arc de Triomf en sentit Mataró va optar per agafar el bus interurbà que té parada a la plaça Tetuan. Com ella, molts usuaris es van veure atrapats per l'avaria i obligats a buscar alternatives de transport. (Informació elaborada per Mar Carrera, Lluís Martínez i Paula Mercadé)