| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 19 de juny de 2021


dijous, 12 de juny de 2008
>

El sector de l'automoció deixarà de produir 13.000 vehicles al dia

Nissan es planteja un ERO per a 3.000 empleats que els sindicats rebutgen

JORDI TORRENTS. Barcelona
Les complicacions que l'actual escenari de desacceleració econòmica està provocant en la indústria catalana i estatal s'han transformat en una veritable paralització. Els fabricants d'automòbils parlen de deixar de fabricar 13.000 unitats diàries a l'Estat. A Seat, a Martorell, des de dilluns han deixat de produir 3.700 vehicles, mentre que la direcció de Nissan va plantejar ahir la possibilitat de presentar un ERO temporal per a 3.000 treballadors de la Zona Franca i de Montcada i Reixac.


+ Aspecte que presentava ahir una línia de producció de Nissan a la Zona Franca. Foto: EFE

La indústria automobilística pot patir a partir d'avui una aturada del 100% a causa de la manca de subministrament de components. L'Associació Nacional de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC) va fer públic ahir un càlcul que indica que el sector deixarà de produir uns 13.000 vehicles per cadascun dels dies que es mantingui la vaga de transportistes. Des de la mateixa associació es va fer una crida perquè el govern estatal prengui les mesures necessàries per garantir aquests subministraments en un sector que dóna feina, de manera directa, a unes 70.000 persones arreu de l'Estat. Entre les empreses de l'automoció afectades hi ha la factoria de Volkswagen a Navarra, que ahir al migdia va aturar la seva activitat; la d'Iveco, a Madrid; la de caixes de canvis de Renault, a Sevilla; la de Mercedes-Benz, a Vitòria, i la de General Motors a la població aragonesa de Figueruelas, amb 8.000 treballadors, així com la de Ford, a la localitat valenciana d'Almussafes, que també va anunciar un ERO temporal per als treballadors de les plantes de muntatge, pintura i carrosseries.

En el cas de Catalunya, ahir també es va concretar la paralització de l'activitat a la planta que Mercedes té a Sant Adrià de Besós. En el cas de Seat, la direcció de l'única marca estatal del sector calcula que des del torn de dilluns a la nit han deixat de muntar uns 3.700 vehicles, amb una despesa d'un milió d'euros extres en mitjans de transport alternatius als camions, com ara el vaixell i el ferrocarril. La gran factoria de Martorell, la barcelonina de la Zona Franca i la de la filial de caixes de canvi del Prat de Llobregat tenien ahir la producció del tot aturada. Segons la companyia, la seva prioritat és estar preparats per poder reiniciar l'activitat un cop es desconvoqui la vaga.



CAUSES «DE FORÇA MAJOR»


Pel que fa a Nissan Motor Ibérica, la direcció va plantejar ahir la possibilitat d'un ERO temporal per a tots els treballadors vinculats a la producció –3.000 dels 4.300 de la firma–, tot i que el secretari general de CCOO a Nissan, Javier Pacheco, comenta: «Els treballadors no són els que ho hem de pagar», i afegeix que si l'empresa es considera afectada, «que demani danys i perjudicis a les patronals convocants». El motiu que Nissan vol al·legar –tal com ha fet Ford– és el de «causes de força major», però Pacheco espera que, si la demanda es concreta, el Departament de Treball no la tiri endavant.

Segons la patronal catalana Cecot, a partir d'enquestes als seus associats, el cost diari de la vaga per al 44% de les empreses es situa entre els 600 i els 3.000 euros, mentre que en un 25% dels casos el perjudici es mou entre 3.000 i més de 15.000 euros.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Pescadors a la feina

>Pèrdues en la llet

>Dos vaguistes, ferits en una persecució amb un camioner

>Els Mossos trenquen el bloqueig a la Jonquera i els camions tornen a circular

>CiU vol suprimir el «cèntim sanitari» i aplicar l'IVA només sobre el preu del combustible

>Els mercats confien a aguantar encara uns dies però hi ha productes esgotats

>Una vaga que s'enverina més i més

>Protecció a la indústria

>La tensió per la vaga augmenta i s'estén a altres sectors, però l'acord no arriba

>Un camioner ferit se suma al piquet mort fa dos dies a Granada i tensa més l'ambient

>Les gasolineres denuncien que cent camions cisterna no poden abastar-les per falta de protecció

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.