| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dilluns, 14 d'octubre de 2019


dimecres, 2 d'abril de 2008
>

El govern espanyol accepta el soterrament del tram fronterer de la línia de 400 kV

Insisteix que la resta del traçat de la MAT no s'enterrarà perquè s'hauria de fer a tot arreu i l'Estat no ho pot pagar

MAR VICENTE. Girona
El govern espanyol acceptarà el soterrament de la interconnexió elèctrica entre Santa Llogaia d'Àlguema i la ciutat francesa de Baixàs. Així ho va anunciar ahir el secretari d'estat d'Energia en funcions, Ignasi Nieto, que va dir: «Fa mesos ens haguéssim negat en rodó a soterrar-la, però ara si la interconnexió ha de comportar un soterrament forçós probablement ho acceptaríem.» Tot i això, Nieto va insistir que en cap cas s'enterrarà la resta del traçat de la MAT a Catalunya i ho va justificar perquè si ho fa, ho hauria d'estendre a tot arreu i l'Estat «no ho pot pagar». Nieto va fer aquestes declaracions en la presentació a Girona de l'informe encarregat pel mediador europeu, Mario Monti, que defensa la necessitat de la interconnexió i que avala el soterrament.


+ La reunió, amb Mario Monti, Ignasi Nieto i Francesc Francisco Busquets, al fons. Foto: E. PICAS

El secretari d'estat d'Energia en funcions, Ignasi Nieto, va destacar que l'Estat espanyol porta un retard en el desenvolupament de les infraestructures i que en els pròxims deu anys s'han de fer 7.000 quilòmetres de línies de 400kV. «Si soterrem a Catalunya hauríem de fer-ho a tot arreu i si costa deu vegades més que una línia aèria, no ho podríem pagar», va assegurar. Per tant, Nieto va ser clar: «La línia no se soterrarà fins a Santa Llogaia, ja ho vaig dir fa un any.» En canvi, en el tram de la interconnexió, el responsable d'energia va destacar que arran de la mediació de Monti, el govern espanyol acceptarà que s'enterri, tot i que parla de «soterrament forçós».



EL COST, 55 O 330 MILIONS
El mediador europeu per la interconnexió elèctrica entre els estats espanyol i francès, Mario Monti, va evitar ahir a Girona parlar del ball de xifres que han sorgit sobre el cost de soterrar la interconnexió. Monti va dir que caldran estudis més específics, però l'informe que va presentar parla d'uns sis milions cada quilòmetre, la qual cosa suposaria que construir els 55 quilòmetres de línia entre Santa Llogaia i Baixàs costarien uns 330 milions. La línia aèria té un cost d'entorn a un milió el quilòmetre, fet que faria que el cost fos de 55 milions. Per tant, soterrar la línia seria sis vegades més car, però s'ha de tenir en compte que la línia enterrada perd menys energia que l'aèria, la qual cosa suposaria multiplicar el preu quatre vegades. Ignasi Nieto, però, discrepa i assegura que a l'Estat espanyol la diferència seria superior perquè els costos de fer una línia aèria són inferiors que França.

TERCERA VISITA A GIRONA
La visita de Monti, la tercera que fa a Girona des que el van nomenar per al càrrec que ocupa actualment, va servir per presentar un informe amb les justificacions de la necessitat de la línia i les possibilitats tècniques a alcaldes, responsables de la Generalitat i del govern espanyol, agents econòmics i plataformes antilínia. L'estudi, encarregat a un gabinet extern, avala l'opció de soterrar tota la interconnexió, tot i que no parla de traçats concrets.

El mediador va afirmar que l'estudi «l'influirà» en la seva decisió final. Monti va destacar el fet que l'informe justifiqui la necessitat de la línia tant per l'estabilitat de la xarxa i la garantia del subministrament com per poder donar sortida a l'electricitat generada a l'Estat espanyol a través de l'energia eòlica.

Pel que fa als problemes de subministrament que pateix actualment Catalunya, Monti va posar d'exemple que en l'apagada que hi va haver a Itàlia el 2003, el nord del país va trigar cinc hores a restablir-se la normalitat perquè estan ben connectats, mentre que al sud els falten infraestructures i en van tardar tretze.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Injustificat, pels antilínia

>Abans de la reunió d'ahir a la tarda a Girona, el coordinador europeu, Mario Monti, es va reunir al matí amb el conselle...

>Informe definitiu, al juny

>Reunió amb Castells

>Un altre tram a punt

>Aèria, més impacte però més barata

>Soterrada, més cara però més segura

>L'opció submarina, possible

>L'informe de Monti insisteix que la situació a les comarques gironines és crítica i que podria empitjorar

>El govern estatal acceptarà un soterrament «forçós» del tram fronterer de la MAT

>El govern espanyol accepta el soterrament del tram fronterer de la línia de 400 kV

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.