La construcció del primer tram de la futura autovia entre Tarragona i Montblanc (A-27) suposarà, si Foment no realitza un canvi de traçat d'última hora, el desviament de la mina dels tarragonins, tant al seu pas al costat del polígon Riuclar com al llarg de 500 metres dins del terme de Constantí (vegeu gràfic). Tot i que l'Ajuntament de Constantí i la Unió de Pagesos van reclamar conjuntament una modificació del traçat, la comunitat de regants propietària del canal ha assumit ja el desviament de la mina. Tot i això, durant aquest mes han mantingut contactes amb la concessionària de les obres per garantir que, en els dos punts que s'haurà de reposar la galeria, «es mantinguin les mateixes circumstàncies que ara i no es perjudiqui els pagesos», segons va explicar el tresorer de la comunitat, Marcel·lí Olivé.
SENSE TUBS
En concret, els regants afectats reclamen que la galeria es reconstrueixi a cel obert, i no entubada, tal com va proposar la concessionària inicialment. «Si s'hi col·loquen tubs, en el moment que es produeixi un ensorrament dins de la galeria no hi haurà forma d'accedir-hi», defensa Olivé. A més, alerten que al tram afectat dins del terme de Constantí hi ha risc d'inundacions sobre el traçat de la futura autovia, ja que els terrenys són de grava. Com a solució, a més, reclamen la construcció d'un nou pou al final de la galeria desviada per donar sortida a l'aigua cap al riu Francolí.
SIFÓ DE REC MAJOR
Un altre dels punts en què els regants han expressat la seva preocupació és el futur del sifó que permet connectar amb els canals de rec major i amb les bombes d'Ematsa, que, en cas de necessitat, deriven aigua cap als dipòsits amb què s'abasta la ciutat de Tarragona. «Hem demanat que es construeixi un nou sifó i que així continuï sent possible fer arribar l'aigua a l'altra banda del riu Francolí», explica Olivé. A banda, la comunitat alerta de la necessitat de respectar l'amplada i alçada de la mina actual, i tenir una cura especial amb la profunditat.