| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 2 d'abril de 2020


divendres, 23 de novembre de 2007
>

Aproximació sonora a la geometria visual de l'artista tortosí Jaume Rocamora

Joan Bagés posa música a la mostra «Càlida Construcció»

ROSER ROYO. Tortosa
Una exposició esmicolada i formatejada en audició musical. Aquesta és l'experiència de Càlida Construcció 1.1, una proposta musical de Joan Bagés que es va poder viure ahir en directe a la sala d'exposicions del Palau Episcopal de Tortosa. El músic flixanco va oferir un doble concert inspirat globalment en la mostra Càlida Construcció de Jaume Rocamora.


+ Jaume Rocamora, Joan Bagés i Pepa Fusté, ahir poc abans de l'audició. Foto: R.ROYO

L'art geomètric del tortosí Jaume Rocamora té fascinat el jove músic flixanco Joan Bagés. «En la seua obra veig sinceritat, imaginació i una constant recerca experimental. M'atrau la capacitat alquímica que té de transformar l'espai en temps», diu. De fet, Càlida Construcció 1.1 és la segona col·laboració entre els dos artistes ebrencs, després que Bagés posés so a l'exposició El Laberint de Rocamora que el 2004 es va poder veure a l'antic Ajuntament de Tarragona. Càlida Construcció 1.1, va més enllà i és en ella mateixa un concert exposició com la definix el mateix Bagés. Ahir el públic ebrenc va poder gaudir a la sala d'exposicions del Palau Episcopal de Tortosa d'aquesta aproximació sonora a la mostra original Càlida Construcció, integrada per dotze obres –sis collages inspirats en l'obra de l'arquitecte holandès Rietveld, i sis dibuixos–. Concretament la proposta musical de Bagés dura uns 30 minuts i s'estructura en dos apartats musicals clarament diferenciats: una composició musical acusmàtica i una altra composició més convencional que sota el nom Intersections per a fagot sol va interpretar la concertista Pepa Fusté. La primera part del concert exposició ve acompanyada d'una projecció de les obres de Rocamora desestructurades per a l'ocasió i que es mouen segons les sonoritats. L'audició ha arribat a Tortosa per iniciativa de l'Aula d'Art del Campus de l'Ebre de la URV, després que es fes la primera audició al conservatori Patin de París, el mes de juny passat, i poc després a l'auditori del Macba.



ACUSMÀTICA
La música acusmàtica forma part de la varietat d'estils que compon Bagés. Es tracta d'enregistrar tota mena de sons i sorolls de la vida quotidiana, descontextualitzar-los i transformar-los digitalment. L'origen d'aquesta música cal buscar-lo a França el 1951, amb la creació del Grup de Recerca Musical. Això explica que la formació de Bagés estiga molt lligada a França. Actualment aquest jove músic flixanco, nascut a Lleida el 1977, estudia Composició Musical i Anàlisi Musical a l'Escola Nacional de Música d'Aulnay-sous-Bois, després d'haver passat per la Universitat de París. Bagés té una visió interdisciplinària de l'art i a banda de Rocamora també ha col·laborat amb altres artistes plàstics i digitals, o escriptors, com ara el riberenc Andreu Carranza. De la seua col·laboració amb Carranza va sorgir l'obra per a piano i recital poètic Dolafa II, basada en el poemari A Munpare.

DUES GENERACIONS
Jaume Rocamora és un artista ja consolidat i avalat per més de quaranta anys de trajectòria artística. El seu art és d'una innegable geometria i desprèn un gran equilibri inspirat en la mesura grega.

De la seua relació amb Bagés, diu que ha estat molt enriquidora i destaca sobretot que tot i formar part de dues generacions s'entenen a la perfecció. «L'art de l'un interessa l'altre i viceversa», hi afegix.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.