| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 15 de novembre de 2019


dilluns, 12 de novembre de 2007
>

L'escenari ignot



la columna

NARCÍS-JORDI ARAGÓ.
Un reportatge publicat dimarts passat en aquest diari ho explicava: Joaquim Sorolla (1863-1923) va pintar al llarg de set anys catorze grans murals titulats Visió d'Espanya, per encàrrec del mecenes Archer Huntington. Aquestes obres, creades per decorar la seu de la Hispanic Society de Nova York, no havien sortit mai de l'edifici neoclàssic de Manhattan, i és ara, al cap de vuitanta-cinc anys, quan s'exhibeixen per primera vegada a la València natal del pintor. Poca gent sap a quin lloc geogràfic correspon el paisatge marítim que serveix de teló de fons al mercat del peix del mural representatiu de Catalunya. Sorolla va recórrer tot el litoral i no trobava enlloc l'indret adequat. Ho deia en una carta a la seva dona: «Estoy triste, pues aún no he recibido una impresión que me anime a pintar.» No la va rebre fins que va arribar a Lloret de Mar, a tocar de l'ermita de Santa Cristina, i va descobrir els pins del racó de Llevant de Treumal i les roques d'Es Canó. Llavors va escriure: «Lo visto ayer es muy nuevo para mi obra: grandes pinos sobre el monte, con escollos claros de color, sobre una mar maravillosa de azul y verde. Algo griego y estupendo.» En va fer un apunt al pastel i un admirable quadre a l'oli. Després va repetir aquell escenari en el mural i el va poblar de les figures de pescadors i pescadores inspirades en persones reals de la Barceloneta. Amb el temps, el rastre d'aquell paratge es va perdre i ningú no el sabia identificar. Bernardino de Pantorba va dir que era «la costa de Barcelona» i Felipe Garín parlava de «los costeros pinares tarraconenses» i de «las ensenadillas de la Maresma». Només ho va intuir la crítica d'art anglesa Ruth Anderson. L'enginyer lloretenc Sebastià Ruscalleda es va obsessionar amb l'enigma i, després d'una recerca tenaç, va poder escriure tot un llibre, Sorolla a Santa Cristina, per certificar documentalment que va ser en aquest petit racó de món on l'artista va trobar la llum i el color precisos per plasmar sobre la tela la seva idea de Catalunya.

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.