Magdalena Álvarez ha obert un estira-i-arronsa amb l'executiu català i ahir va desmentir que s'hagi pensat a rescindir el contracte a la constructora OHL, responsable de les obres del TAV entre l'Hospitalet i la Torrassa, com havien donat per fet divendres des de la Generalitat després que José Montilla li demanés a José Luis Rodríguez Zapatero en una conversa telefònica. El «plantejament» no ha passat pel cap a Foment, va puntualitzar la ministra. El pla de xoc, important, que Foment aplicarà als treballs del TAV, com va explicar el secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, no implica el trencament del contracte amb la constructora a qui, això sí, se li imposen condicions, com un major control de l'obra per part de l'Adif i la incorporació de tres empreses als treballs. (Més informació a secció Països Catalans).
Montilla ja va treure importància, al matí, al fet que finalment no s'acomiadi la constructora i va tornar a situar el focus en la seguretat d'usuaris i treballadors i, en segon lloc, en el restabliment del servei de rodalies. Fonts del govern asseguraven que, si bé no es trenca el contracte, la decisió adoptada suposa que OHL pràcticament ni es pugui acostar als treballs.
Tampoc hi ha dimissió d'Álvarez, com li exigeixen tots els partits públicament, tret del PSC, que l'admet en privat, i com des de l'executiu veurien «de bon ull». La ministra entén que ara és prioritari solucionar els problemes de la xarxa ferroviària catalana: «No me n'aniré, córrer és de covards i els que demanin que me'n vagi, segurament és el que farien», va defensar. A Foment des de l'inici de la legislatura, Álvarez és un dels pesos pesats dins del PSOE d'Andalusia liderat per un dels barons socialistes, Manuel Chaves, al seu torn president dels socialistes, el territori on, juntament amb Catalunya, el president espanyol es juga les pròximes eleccions del març. El manteniment, per ara, de la ministra, d'una banda, i les mesures de xoc anunciades ahir, de l'altra, són una mostra dels equilibris que ha de fer Rodríguez Zapatero amb dos punts clau per mantenir-se a La Moncloa. El president espanyol és conscient dels riscos de disgustar Andalusia amb una dimissió que es podria interpretar com una cessió davant de Catalunya, però també que cada dia que passa amb el servei de rodalies aturat, un servei que acumula molts dèficits, li pot restar suports al març. El secretari d'organització del PSOE, José Blanco, desitjava ahir que el desgavell no els acabi passant factura a les urnes en les properes eleccions.
DIMISSIÓ I MOBILITZACIONS
CiU, ERC, ICV-EUiA i el PP van insistir que no n'hi ha prou amb exigir responsabilitats tècniques sinó que n'hi ha d'haver de polítiques, que comporten la dimissió d'Álvarez. Segur que li ho exigiran al president estatal en la compareixença, dimecres al Congrés, per donar explicacions del caos ferroviari a Catalunya. Des de les files d'ERC se li advertirà com apuntava Joan Ridao en el bloc que no hi hagi inauguracions del TAV ni «xous per tallar la cinta» ara que l'executiu estatal es planteja que l'alta velocitat arribi provisionalment a Barcelona a través de l'estació del Prat.
ERC i ICV-EUiA estan a l'espera de registrar demà una iniciativa conjunta per demanar, en el proper ple del Parlament, la destitució de la ministra. CiU també. Els tres grups han acordat parlar-ne tot i que Iniciativa té clar que no votarà amb la federació, que, en canvi, no descarta donar suport al text de les forces d'esquerres. El PP també presentarà una iniciativa similar per denunciar «la catàstrofe social», en paraules de Daniel Sirera, que viu Catalunya. Els populars assisteixen, demà, a la plaça de Sant Jaume, a la concentració contra la ministra convocada a través de la xarxa i la Plataforma pel Dret de Decidir estudia fer altres mobilitzacions.