La consigna la van repetir una vegada i una altra Morlán i el president de l'Adif, Antonio González, en la seva compareixença d'ahir davant els mitjans de comunicació: la prioritat és la seguretat. Que el que més se subratlli en una roda de premsa sigui el que hauria de ser una obvietat de dimensions estratosfèriques determina a la perfecció la magnitud de la concatenació de nyaps. Un campi qui pugui que també passa per un grau tan alt de descoordinació entre administracions que va fer que el govern català donés per feta divendres la rescissió del contracte d'OHL, tot i que finalment no s'ha cancel·lat. Això sí, l'empresa constructora ha hagut d'acceptar nombroses condicions: la primera, reemplaçar els responsables tècnics de l'obra. El nou equip de direcció s'haurà consensuat amb l'Adif, i l'empresa pública controlarà al detall qualsevol decisió que hagin de prendre els nous responsables.
Aquest marcatge no és l'única condició. OHL ja no s'encarregarà del segellament, la impermeabilització i l'estabilització del túnel, tasques que seran encarregades a una UTE formada per Rodio i Terratest, «dues de les més importants empreses estatals en aquest àmbit», segons Morlán, que va admetre que l'esvoranc obert divendres podria haver estat conseqüència del fet que algunes de les juntes entre les pantalles laterals del túnel no estaven encara segellades. Els treballs de reparació del túnel dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) esquerdat la setmana passada i que ahir es va acabar d'apuntalar, s'encarregaran a l'empresa Cavosa. Els dos contractes se signaran dilluns.
Cavosa també acabarà l'excavació del tram del túnel del TAV que passa per sota del de FGC, segons va precisar el president de l'Adif. El tram de l'Hospitalet a la Torrassa, on s'han encadenat els últims problemes i que és l'únic on estan parades les obres, va recordar Morlán, té 2.640 metres de llarg: 600 ja estan en la fase de muntatge de vies, en 800 només falta començar aquesta última fase, i de la resta, en la part subterrània, només falta instal·lar uns 800 metres de contravoltes. Al capdavall, dels treballs encara pendents, OHL només assumirà tasques «en aquells trams en els quals efectuar un canvi hauria resultat complicat», va explicar Antonio González.
Sigui com sigui, el màxim responsable de l'Adif va insistir que abans d'acabar el tram, es reforçarà la seguretat, amb injeccions de formigó i reforços estructurals al subsòl, amb més controls de georadar per detectar possibles irregularitats del terreny i amb dues actuacions per assegurar les vies, separant-les mitjançant pantalles de seguretat de la rasa i unificant-les de manera que conformin una «unitat estructural» sòlida per si mateixa, «com si fos un pont», per tal que puguin mantenir l'estabilitat encara que es quedin sense sosteniment inferior en algun tram arran d'algun despreniment eventual.
SENSE TERMINIS
I com que ara tota garantia de seguretat és poca, Víctor Morlán, fart d'enganxar-se els dits, va evitar donar cap termini. Ni tan sols pel restabliment de les línies de FGC i de rodalies de Renfe afectades: «En totes les actuacions ens guiarem per la seguretat, i no per les dates. Els terminis seran els que es necessitin per executar les obres amb totes les garanties», va declarar.