| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | divendres, 23 d'abril de 2021


dissabte, 27 d'octubre de 2007
>

El túnel pel centre de Barcelona, aturat

La Generalitat demana un organisme executiu conjunt amb seu a Catalunya per dirigir l'obra de Sants a la Sagrera

XAVIER MIRÓ AGÈNCIES. Barcelona
El Ministeri de Foment ha decidit aturar el darrer tràmit per a la construcció del túnel del TAV pel centre de Barcelona i, ahir, l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) va treure aquest punt de l'ordre del dia. La vicepresidenta primera del govern espanyol, María Teresa Fernández de la Vega, ho considera «lògic» tenint en compte que ahir mateix es paralitzava el tram de túnel que ja es construeix a l'Hospitalet. La Generalitat va escenificar ahir la pèrdua de confiança en la gestió de Foment i Adif, i va demanar la creació d'un organisme executiu compartit entre l'Estat, la Generalitat i l'Ajuntament per afrontar les obres del futur túnel entre Sants i la Sagrera. La seu política i tècnica de l'obra haurà de ser a Catalunya com en els Jocs Olímpics.


+ El túnel del TAV pel centre de la ciutat passarà per sota del carrer Mallorca. Foto: ANDREU PUIG

Un petit tram del túnel d'entrada del TAV a Barcelona està tirant a terra tots els calendaris previstos i totes les promeses i declaracions polítiques de fa pocs dies. El TAV no arribarà el 21 de desembre i probablement tampoc aquest any. La Generalitat ja diu a viva veu que no li preocupa gens i l'Estat admet oficialment que en aquests moments no és la prioritat.

Ahir, el ministeri paralitzava les obres d'excavació del túnel de l'Hospitalet, que executa la constructora OHL i que ha provocat la crisi més greu d'aquest any i mig dificilíssim per a Renfe i per al servei de rodalies. Però, a més, el ministeri també decidia ahir deixar sobre la taula l'adjudicació del túnel de l'Eixample, tot i que aquesta mateixa setmana el delegat ferroviari de Foment a Barcelona, Jordi Prat, havia avançat que es faria en el consell d'administració d'Adif d'aquest divendres.



CONSEQÜÈNCIA LÒGICA


Fernández de la Vega explica que la decisió de congelar el darrer tràmit per començar les obres «és una conseqüència lògica de la situació actual. Si en aquests moments les obres del TAV estan causant problemes i s'han suspès en algun tram per aquesta raó, el més raonable és esperar a fer-la perquè també travessa el centre de la ciutat». L'ordre del dia preveia l'adjudicació per 246,2 milions a la constructora Sacyr Vallehermoso, la mateixa empresa que està finalitzant el tram de túnel entre la Torrassa i l'estació de Sants sense problemes destacats. Foment pretén estudiar més a fons les diverses ofertes tècniques i econòmiques de les empreses, Sacyr i OHL entre les grans al costat d'Acciona, FCC i Ferrovial, a més d'altres com Isolux Corsán, Comsa i Rubau. Des de la Generalitat, el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, explica que es tracta d'analitzar les propostes amb més detall per veure si és possible establir en el contracte més exigències en seguretat, compliment de terminis i compensacions en cas d'incompliments com els que s'han produït en el cas d'OHL segons els governs català i espanyol.

Nadal nega que l'adjudicació s'hagi deixat sobre la taula per temor al risc del projecte, primer perquè el sistema constructiu amb tuneladora és el més segur que existeix i no és el que s'ha utilitzat en el tram que genera els problemes. En segon terme, Nadal qualifica de bo el projecte del túnel de Sants a la Sagrera i de prou llarg el termini de construcció –fins al 2012– com per abordar l'obra amb tranquil·litat.

Ara bé, la mala experiència actual ha convençut la Generalitat i l'Ajuntament que han de ser presents en la presa de decisions sobre el disseny de l'obra i la seva execució. Nadal assegura que han demanat diverses vegades a Foment de participar en la direcció de l'obra però que no se'ls ha fet cas. Fins a Sants ja no té sentit incorporar-se perquè l'obra està gairebé enllestida però per abordar la construcció del túnel pel centre de Barcelona, el govern català demana la recuperació del model executiu dels Jocs Olímpics i de l'ampliació de port, aeroport i nous accessos.

Es tracta de crear un organisme executiu conjunt amb seu a Catalunya per dirigir i controlar el disseny de l'obra i la seva execució. En aquest sentit, cal recordar que fa dues setmanes l'Ajuntament ja va queixar-se públicament que Adif no tingués a Catalunya cap responsable visible, una crítica que la Generalitat ja va explicitar públicament fa un any, quan la crisi a Rodalies va acabar amb la cessió de l'anterior gerent. Aquest organisme compartit que tindria autoritat sobre Adif i Renfe també dissenyaria el traspàs de Rodalies a la Generalitat i la seva execució.

El secretari de Mobilitat deixa clar que, avui, el traspàs immediat és inviable perquè la Generalitat no pot acceptar un servei en l'estat deficient en què està: «El traspàs no pot ser a qualsevol preu.» El govern català està disposat a signar l'acord de traspàs al gener tal com va prometre Zapatero, però no vol que es faci efectiu fins que no es normalitzi Rodalies i l'obra del TAV.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Hereu no sap per quins motius no s'ha adjudicat encara l'obra

>La Cambra el vol ara

>Cinc anys de viacrucis

>L'Ajuntament de Barcelona demana a Zapatero que s'oblidi del 21 de desembre

>Els canvis de Trànsit al carril bus eviten el col·lapse i es mantindran tota la setmana vinent

>ERC i ICV-EUiA pacten una resolució pròpia per demanar la «destitució» d'Álvarez

>Un esvoranc en una andana de Bellvitge fa aturar l'excavació del túnel del TAV

>Un esvoranc en una andana de Bellvitge fa aturar l'excavació del túnel del TAV

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.