Tres línies de rodalies fora de servei, una de Ferrocarrils tancada fins a nova ordre, i milers de persones de Barcelona, el Baix Llobregat i el Garraf fent recorreguts maratonians en autobús per anar i tornar de treballar han fet replantejar al govern espanyol la idea de fer arribar el TAV a Sants el 21 de desembre. Però això no atura la resta del projecte de l'alta velocitat a Barcelona. Amb l'adjudicació de demà, que es farà oficial durant el Consell de Ministres, el Ministeri de Foment posa fil a l'agulla perquè el túnel del TAV entre l'estació de Sants i la futura estació de la Sagrera es comenci a construir aquest mes de gener i s'enllesteixi abans que acabi l'any 2009.La construcció del túnel es va posar a concurs al mes de juliol per un pressupost de 246 milions d'euros. Farà uns sis quilòmetres de recorregut i travessarà l'Eixample en línia recta per sota dels carrers Provença en un primer tram i per Mallorca fins a la Sagrera. La por que les obres puguin danyar els edificis pròxims, com va passar el 2005 amb les obres del metro al barri del Carmel, ha trencat el consens polític que hi havia a la ciutat sobre el traçat del TAV i ha provocat una controvèrsia ciutadana en la qual participa fins i tot el patronat de la Sagrada Família, que avui mateix té previst fer públic un recurs presentat contra el projecte a l'Audiencia Nacional.
Els problemes de rodalies d'aquests també han donat ales a l'oposició municipal al traçat del túnel del TAV. CiU, el PP i ERC faran valer divendres la seva majoria al ple per aprovar una moció en la qual l'Ajuntament demana la dimissió de la cúpula del Ministeri de Foment, la ministra Magdalena Álvarez, i el secretari d'Infraestructures, Víctor Morlán, com també la suspensió cautelar de les obres pendents de l'alta velocitat a la ciutat. L'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, reclama, en canvi, que l'Ajuntament estigui present en totes les reunions de direcció d'obra de l'alta velocitat, per tal de tenir informació de primera mà de les incidències i poder influir a temps si cal prendre mesures que afectin els ciutadans.
El coordinador dels treballs ferroviaris de Foment a Catalunya, Jordi Prat, es va afanyar ahir a desvincular els actuals problemes de les obres del TAV a l'Hospitalet del projecte del túnel a Barcelona. Prat va dir, en declaracions a TV3 recollides per l'agència Europa Press, que «ni el mètode constructiu ni el terreny que travessarà» són comparables. Al túnel entre Sants i la Sagrera es treballarà amb tuneladora a una profunditat de més de vint metres, i amb un reforç extra a la zona de la Sagrada Família per evitar danys al temple.
Una de les empreses que concursen és OHL. La constructora de l'empresari Juan Miguel Villar Mir té tantes possibilitats com qualsevol altra per guanyar el concurs, segons va assegurar Jordi Prat. Però això sembla del tot impossible després de l'esvoranc de dissabte. Ahir, el Ministeri de Foment assegurava que OHL havia estat avisada almenys tres vegades des de l'estiu perquè no feia bé les obres. L'esvoranc de dissabte ha convertit aquesta empresa en el boc expiatori dels dos anys de problemes ferroviaris a l'àrea de Barcelona, produïts per motius no sempre aclarits per Foment, amb diversos protagonistes i que s'han anat agreujant a mesura que les obres del TAV s'aproximaven al punt més sensible de la xarxa, l'estació de Sants. Víctor Morlán va assegurar que reclamarà a OHL una compensació econòmica pels danys produïts a rodalies i a FGC, una idea a la qual es va afegir també el govern de la Generalitat. El secretari de Mobilitat del govern, Manel Nadal, va arribar al punt de mostrar-se «convençut» que el ministeri no adjudicarà a OHL les obres del túnel per la mala gestió de les de l'Hospitalet.