El 12 d'agost, el dia que Morlán va instal·lar-se al despatx de Barcelona per coordinar el gabinet de crisi que havia de minimitzar l'afectació sobre Rodalies de les obres del tren d'alta velocitat (TAV), ja es va produir un esvoranc en el tram de túnel que excava OHL. Fins a començaments d'octubre no es va tenir coneixement de cap més esvoranc que afectés el servei de rodalies, però des d'aleshores es van repetir. Dilluns de la setmana passada, es produïa el tercer esvoranc en pocs dies i la Generalitat i l'Ajuntament, després de la reunió setmanal del gabinet de crisi, ja deixaven clar que s'havia d'exigir responsabilitats a la constructora per una altra interrupció del servei de rodalies. El secretari d'estat d'Infraestructures ho admetia ahir per primer cop, però no va ser fins dissabte, quan es va produir l'incident més greu en les obres, que Morlán va culpar clarament l'empresa OHL de fallar de manera continuada en l'execució del tram de túnel sota la seva responsabilitat.
Un cop adoptat el pla de transport alternatiu a Rodalies per la situació d'emergència creada dissabte, OHL s'ha situat en el centre de la crisi. Abans-d'ahir, la Generalitat i Renfe anunciaven que li formularien reclamacions patrimonials pels danys als seus serveis ferroviaris. El mateix dia, la cadena SER informava que constructores rivals d'OHL asseguraven que l'empresa utilitzava el retard de l'obra de Barcelona per pressionar el govern de Zapatero per no haver cobrat encara 900 milions d'euros pendents d'una expropiació d'una mina, quan el ministre de Foment era el popular Álvarez Cascos. Així, la troca s'enredava de valent. La constructora va fer un comunicat en què negava aquesta hipòtesi, i es defensava, com ja havia fet altres cops, dient que el tram excavat era molt complex i pel problema de la gran presència d'aigua, que s'havia agreujat aquells dies per les pluges. A més, la constructora de l'empresari Villar Mir no va dubtar a assegurar a TV3 que havia proposat construir el tram del túnel amb tuneladora, però que Foment no ho havia acceptat. Villar Mir no dubtava a qualificar l'obra de la més complexa de la seva vida.
Víctor Morlán explicitava ahir públicament que OHL no ha fet cas de les demandes que se li havien fet des del ministeri perquè adoptés mesures constructives, amb l'objectiu d'evitar els esvorancs. Segons Morlán, si s'haguessin adoptat aquestes mesures, «és gairebé segur que les incidències no s'haurien produït», i s'hauria evitat el desgavell de les darreres setmanes. A més, el secretari d'estat d'Infraestructures va confirmar que s'ha obert un expedient contra l'empresa i que s'estan preparant les reclamacions patrimonials per evitar que quedi impune «aquell que no ha complert els seus compromisos contractuals i ha provocat el tall de servei de Rodalies». El Ministeri de Foment també va recordar ahir que OHL havia d'haver enllestit el seu tram de túnel al febrer d'aquest any, i que el ministeri li ha prorrogat dues vegades el contracte. Però, a l'agost, Foment ja es va negar a una tercera pròrroga i des d'aleshores l'empresa ja està treballant fora del termini previst.
CARRIL BUS A LA C-31
D'altra banda, a partir d'avui el Servei Català de Trànsit habilitarà un carril específic per als autobusos a la C-31, l'anomenat carril bus Renfe, per facilitar els desplaçaments entre Gavà i Barcelona. El carril bus estarà en funcionament a les hores punta, de sis a deu del matí. L'objectiu de la mesura és reduir a uns 50 minuts el temps que tarden els autobusos a fer aquest recorregut, que ara és d'uns 75 minuts.