| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dilluns, 15 de juliol de 2024


dilluns, 17 de setembre de 2007
>

Arriba l'hora de la veritat

Avui comencen a multar les infraccions de les noves normes de circulació de Barcelona, malgrat les queixes dels usuaris

A. BALLBONA R. DÍAZ. Barcelona
Ha arribat l'hora de la veritat. Avui ja no hi ha treva per a cap motorista que deixi el vehicle sobre una vorera de menys de tres metres, o que hi entri amb la motocicleta engegada, ja sigui en una vorera de tres o de cinc metres, és igual. Tampoc n'hi ha per als conductors de vehicles de quatre rodes que vagin a més de 30 per hora per carrers d'un sol carril o per les zones trenta explícites. Per als ciclistes també hi ha normes noves: no poden circular per voreres amb aglomeracions, ni de menys de cinc metres. Ni lligar la bicicleta en determinats elements del mobiliari i del verd urbà: arbres, semàfors, bancs, papereres. Les infraccions seran multades. D'entre els col·lectius afectats, només els ciclistes han estat informats de la norma. Ells i els motociclistes estan queixosos.


+ A dalt i a baix, dues situacions en què la motocicleta infringeix la normativa. A la dreta, un carrer de zona 30. / Foto: EUDALD PICAS


Les noves regles del joc de la circulació a Barcelona afecten tothom. Fins i tot els vianants. Això no obstant, hi ha hagut col·lectius molt més sensibles que altres als canvis. Se n'ha parlat molt d'una part de la normativa, per exemple de les restriccions que sofriran els usuaris de les bicicletes. Però també hi ha altres canvis notables, per exemple per als motociclistes. A partir d'avui quan intentin aparcar a la vorera amb el motor engegat i conduint-la, s'exposaran a una sanció de la Guàrdia Urbana. A més, l'Ajuntament estableix importants restriccions a l'hora d'aparcar la motocicleta a la vorera: haurà de tenir més de tres metres; quan la vorera tingui entre tres i sis metres, hauran d'aparcar paral·lels a la calçada, i només ho podran fer en semibateria quan l'amplada sigui superior als sis metres. Igualment, en tots aquests casos les motos hauran de deixar un espai lliure per als vianants de tres metres. La majoria de les multes voltaran els 30 euros.

En vista de les nova ordenança, col·lectius de motoristes, com ara Mútua Motera, que a la demarcació de Barcelona aplega 2.200 associats, ja ha posat el crit al cel. Es queixen que l'Ajuntament no els ha consultat aquests canvis ni els n'ha informat, i consideren que molts d'aquests canvis, directament, són impossibles de complir. «És una bestiesa anar per la vorera sense estar pujat a la moto (una mica gran), perquè pots caure», ha indicat Joan Grané, representant de Mútua Motera a Catalunya. Fins i tot afegeix que en els casos de motos d'una certa cilindrada (a partir de 500 centímetres cúbics) «els fabricants recomanen no moure-la sense estar-hi al damunt». La limitació per aparcar a la vorera la qualifiquen d'«incongruent». «N'hi ha de tres metres on no passa ningú, i de més grans que estan atapeïdes», ha comentat Grané, que veu en aquesta mesura un pur afany «recaptatori» i que provocarà un «dèficit de places». Barcelona té un cens de 300.000 motocicletes, i per col·lectius com ara Mútua Motera, cada cop els ho posen més difícil per circular en moto per la ciutat.



A 30 PER HORA
Pel que fa als vehicles de quatre rodes, però també als de dues rodes, potser la norma més destacada és la que els obliga a adequar la velocitat quan circulin per carrers d'un sol carril o que ja siguin zones 30: no podrà superar els 30 quilòmetres per hora. D'altra banda, hauran de respectar la situació d'inferioritat dels ciclistes, i que ara hauran de ser més presents a la calçada. No els podran avançar gairebé fregant-los amb el retrovisor. Hauran de canviar de carril i deixar un metre i mig d'espai. Aquest diari ha volgut saber l'opinió de clubs automobilistes. Mapfre ha manifestat que desconeix la norma. El RACC, en canvi, n'està elaborant un anàlisi per establir la seva posició, però encara no el té acabat. L'Ajuntament assegura que s'han posat en contacte amb els col·lectius d'automobilistes i motociclistes per informar-los dels canvis normatius. Per difondre els canvis que afecten les bicicletes han distribuït per les cases 140.000 fulletons, i a l'agost la Guàrdia Urbana va fer tasques d'informació als usuaris. Assumpta Escarp, cap de la macroàrea de Seguretat i Mobilitat, ha defensat les bondats de l'ordenança: «Té un afany proteccionista per a vianants i ciclistes.» El consistori no preveu fer cap desplegament especial de la Guàrdia Urbana avui que es comença a multar sinó que habilitarà el dispositiu genèric d'inici de curs, per controlar les zones de trànsit més conflictiu.




Les bicicletes - Només podran circular per les voreres, passejos i andanes de més de 5 metres, deixant

3 metres d'espai lliure


- Quan circulin en espais per als vianants, han de mantenir-se'n a un metre de distància i adequar la velocitat als 10 km/h
- Han d'estacionar preferentment als llocs habilitats i deixar un espai lliure per als vianants de tres metres
- No es podran lligar les bicicletes als arbres, semàfors, bancs o papereres, però sí a d'altres elements del mobiliari urbà
- Hauran d'evitar circular a menys d'un metre de les façanes

Les motocicletes - Quan accedeixin a les voreres per aparcar, ho hauran de fer amb el motor parat i sense ocupar el seient
- Només podran estacionar a les voreres que tinguin més de tres metres d'amplada
- Hauran d'aparcar entre els escocells, si n'hi ha, i sense sobrepassar-los, deixant 50 cm respecte la calçada
- Quan les voreres tinguin entre tres i sis metres, hauran d'aparcar paral·lels a la calçada
- Quan l'amplada de la vorera superi els sis metres, hauran d'estacionar en semibateria

Els vehicles - Quan circulin en carrers que tinguin un sol carril o a les zones 30, no podran anar a més de

30 km/h




 NOTÍCIES RELACIONADES

>Les entitats que promouen l'ús de la bicicleta creuen que els conductors no estan preparats per respectar-la

>Avui es comença a multar els infractors de les noves normes de circulació de Barcelona

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.