Més enllà dels descomptes i exempcions que es fan en les matrícules per als alumnes amb disminució o els majors de 65 anys, també hi ha algunes garrotades que obligaran alguns estudiants a gratar-se, i molt, la butxaca. Per exemple, els alumnes repetidors. El recàrrec per als qui es matriculin per segon cop d'una assignatura és del 40%, i passa al 65% en cas que es tracti d'una tercera repetició. Per als qui volen fer una segona carrera, els preus són també molt més cars, ja que hi ha un recàrrec del 40%, en la mateixa línia que s'ha seguit els últims anys.
El preu del crèdit varia també en funció del grau d'experimentalitat. Per exemple, les carreres de lletres són més barates. Segons el decret aprovat ahir, els estudiants de filosofia, història, dret, filologies i humanitats han de pagar 10,05 euros per cada crèdit, mentre que en les carreres del grau 2 (economia, administració i direcció d'empreses, geografia, periodisme, psicologia) el preu serà de 10,34 euros. En el cas de les carreres de ciències, els estudiants han de pagar més. Concretament, 14,23 euros per cada crèdit que es faci de les carreres de grau 3 (física, matemàtiques, comunicació audiovisual, enginyeries tècniques, estudis de l'Àsia oriental, belles arts), i 14,60 euros per les titulacions de grau 4 (biologia, farmàcia, medicina, química, veterinària, enginyeries superiors). En el decret també es preveuen exempcions i bonificacions a favor dels estudiants beneficiaris de beques, estudiants amb matrícula d'honor o premi extraordinari de batxillerat, i estudiants que pertanyen a famílies nombroses.
D'altra banda, els consellers Josep Huguet i Antoni Castells es van reunir ahir amb els rectors per tancar el pla d'inversions, que arriba a 635 milions en set anys. Aquest any, s'hi destinaran un total de 75 milions, 15 més dels que tenia previst gastar-se la Generalitat abans que els rectors expressessin el seu malestar.