| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 19 d'octubre de 2019


diumenge, 1 de juliol de 2007
>

Els pares dels alumnes reclamen que tots els autocars portin cinturons el curs vinent

La nova normativa, que entra en vigor a l'octubre, no afectarà els vehicles matriculats abans d'aquesta data

MARIA ALTIMIRA. Barcelona
Entre aquest mes de juliol i el gener del 2008 el reglament estatal obligarà els vehicles que realitzin serveis de transport escolar a incorporar cinc nous dispositius de seguretat. Tot i així, els autocars que s'hagin matriculat abans de les dates que marca la llei no hauran d'incloure ni fer ús dels cinturons de seguretat i només estaran obligats a incorporar un dels dispositius. Josep Anguera, vocal de la junta de la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya (FAPAC) i especialitzat en temes de transport de menors, exigeix que el compliment sigui per a tots, mentre que el responsable de l'oficina del pla de seguretat viària del Servei Català del Trànsit, Xavier Almirall, fa una crida a la responsabilitat de les operadores perquè adaptin la totalitat dels vehicles.


 Foto: GABRIEL MASSANA

 Foto: GABRIEL MASSANA

+ Imatges d'un autocar que incorpora les noves mesures de seguretat obligatòries, com ara el cinturó de seguretat i els miralls retrovisors. Foto: GABRIEL MASSANA

Quatre dels cinc dispositius de seguretat per als autocars que entraran en vigor en el període comprés entre el 4 de juliol vinent i el 24 de gener del 2008, només seran obligatoris per als vehicles de transport escolar de nova matriculació i la resta podrà continuar circulant sense necessitat d'incorporar-los fins a complir un màxim de setze anys de servei, tal com estableix la normativa d'àmbit estatal. Aquests nous dispositius estableixen com a obligatoris la instal·lació i l'ús del cinturó de seguretat per a majors de tres anys, d'avisadors acústics sincronitzats amb els llums de marxa enrere del vehicle, l'ampliació dels sistemes de visió indirecta, els nous rètols indicadors del servei de transport i un sistema mecànic que permeti al conductor accionar les portes de servei en cas que falli el sistema elèctric. Amb tot, només aquest últim dispositiu serà d'obligat compliment per a tots els vehicles a partir del mes del setembre vinent. El responsable de l'oficina del pla de seguretat viària del Servei Català del Trànsit (SCT), Xavier Almirall, va assegurar que, malgrat que la sinistralitat dels vehicles és molt baixa (des de principis del 2004 fins a finals del 2006) només es van registrar 25 accidents, augmentar el nombre de mesures de seguretat es primordial, ja que el sinistre d'un autocar d'aquestes característiques pot tenir conseqüències molt greus. Per això, i en vista de la falta d'una regulació que exigeixi a tots els vehicles el compliment dels dispositius citats, Almirall va fer una crida a la responsabilitat i voluntat de les operadores per adaptar els vehicles i va aconsellar als centres escolars i les associacions de pares que exigeixin l'adaptació del transport destinat a l'alumnat. En aquest sentit, el director general de Transport Terrestre, Manel Vilallante, va anunciar que el seu departament està preparant un pla destinat al transport discrecional i que inclourà una línia d'ajudes per adaptar aquest tipus de vehicles.

El director del SCT, amb referència a les mesures de seguretat que s'utilitzen en el transport, tan minoritari, per a menors de tres anys, va dir que encara no s'han fixat quins han de ser els dispositius més adients per a aquest tipus d'usuaris i que, de moment, no n'hi ha cap per falta d'acord.



RULETA RUSSA


«Amb aquesta decisió hi haurà nens de primera i de segona divisió i el fet que un alumne vagi amb un autocar que incorpora dispositius, com el cinturó, o amb un vehicle que no en compleix gairebé cap serà qüestió de sort; una autèntica ruleta russa», va assegurar Josep Anguera, vocal de la junta de la Federació d'Associacions de Mares i Pares de Catalunya (FAPAC) i especialitzat en temes de transport de menors. Anguera va titllar d'«incongruència» que la norma no sigui d'obligat compliment per a tothom i va exigir un replantejament en aquest sentit.

Malgrat que el 90% dels accidents que tenen els usuaris dels autocars es registren a l'hora de baixar i pujar de l'autocar, els nous retrovisors i el monitor que vigila la part posterior del vehicle i els avisadors acústics sincronitzats amb la marxa enrere tampoc s'hauran d'incorporar als vehicles matriculats abans del pròxim 4 de juliol i 4 de gener del 2008, respectivament.



ELS USUARIS I ELS PREUS
Quasi 50.000 usuaris van fer servir el servei durant el curs 2005/2006, una xifra que va suposar un augment del 8% respecte del període escolar anterior. La despesa es va xifrar en 51 milions d'euros i un cost diari per alumne de 5,85 euros, segons dades facilitades per la Generalitat. Un estudi de Consumer Eroski realitzat l'any 2006 situava les ciutats de Barcelona i València com les més cares dels divuit municipis objecte del treball amb una tarifa mitjana diària de 5 euros, és a dir, 100 euros mensuals, mentre que a municipis, com ara San Sebastià o la Corunya, el cost mensual no sobrepassava els 62 euros. A més a més, el mateix estudi assenyala que hi ha una diferència de preu d'almenys 130 euros entre les escoles més cares i les més barates de la capital catalana. Dels 14 autocars barcelonins avaluats en el treball, cap duia cinturó de seguretat. D'altra banda, el document situa la mitjana d'edat dels vehicles que operen a Barcelona en cinc anys, un per sota de ciutats com Madrid i València.

DENÚNCIES


El cap del servei territorial de Ports i Transports de Barcelona, Benjamín Cubillo, va dir que durant el curs 2005/2006 es van interposar 111 denúncies arran dels 1.170 controls fets. La major part van estar motivades per l'incompliment de la subscripció de l'assegurança o pel fet de no portar-la al vehicle i l'absència de rètols indicadors del servei de transport escolar.



Sistemes de visió indirecta i monitor

- Tots els vehicles que es matriculin a partir del 4 de juliol del 2007.

Implantació del sistema mecànic per a les portes de servei - A partir del setembre per a tots els autocars.

Instal·lació i ús dels cinturons de seguretat - Tots els vehicles que es matriculin a partir del 20 d'octubre del 2007.

Instal·lació d'avisadors acústics sincronitzats amb els llums de marxa enrere del vehicle

- Tots els vehicles matriculats a partir del 4 de gener de l'any vinent.

Rètols indicadors de servei de transport escolar alternatius als que es mencionen en el reglament general. Lluminosos i de noves dimensions - Tots aquells vehicles que es matriculin a partir del dia 24 de gener de l'any vinent.


 NOTÍCIES RELACIONADES

>Un conductor puja a la vorera i fereix set persones a la plaça de Catalunya

>Els pares d'alumnes volen cinturons de seguretat en el transport escolar

>Els pares d'alumnes demanen autocars escolars amb cinturons

>Els pares volen cinturons de seguretat en tot el transport escolar

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.