| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 4 de març de 2021


dissabte, 9 de juny de 2007
>

El TAV arribarà amb tres anys de retard a la frontera francesa «per garantir la seguretat»

Foment ja ha aprovat el projecte definitiu pel centre de Barcelona i preveu començar les obres a principi del 2008

PAULA MERCADÉ. Barcelona
El tren d'alta velocitat (TAV) arribarà tres anys tard a la frontera francesa. El secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, va reconèixer ahir que no podien complir els terminis que havien previst –de creuar Barcelona i arribar a la frontera el 2009– i posen en marxa, ara, «un calendari que s'ajusta a les necessitats de l'obra». Així no treballaran amb la pressió d'haver de complir uns terminis ajustats. Amb el projecte definitiu del tram Sants-Sagrera ja aprovat, Morlán va anunciar que les obres s'adjudicaran abans de final d'any, començaran a perforar el túnel a principi del 2008 i s'acabaran el 2012. Va reiterar que els treballs es faran amb «seguretat, calma i rigor», i en cap cas posaran en perill «ni la Sagrada Família ni cap edifici de la ciutat».


El tren d'alta velocitat (TAV) alenteix la marxa. El Ministeri de Foment, encapçalat per Magdalena Álvarez, ha posat el fre al TAV i, en comptes de creuar Barcelona i arribar a la frontera francesa el 2009, ho farà el 2012. Tres anys més tard del previst. El secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, va ser l'encarregat de reconèixer que no podien complir el calendari heretat de l'anterior govern del PP i reiterat des que Álvarez és la responsable d'aquesta cartera. Morlán va justificar l'endarreriment dels terminis perquè els actuals «s'ajusten més a les necessitats de les obres», que s'executaran amb «seguretat, calma i rigor». Va afegir que volen oferir «totes les garanties, tenint en compte que hi ha determinats trams, com ara el de Barcelona, que són complexos».

Per intentar dissimular l'incompliment dels terminis, el responsable de Foment assegura que habilitaran la connexió amb l'Estat francès el 2009. És a dir, es podrà anar de Madrid a Sants per les vies d'alta velocitat, després es canviarà a la línia d'ample convencional fins a «arribar a la variant de Figueres, on s'agafarà un altre cop la via adaptada per a l'alta velocitat». En aquest últim tram els trens faran, doncs, el mateix que ara fan alguns combois de Renfe, que arriben a Madrid en menys de 4 hores perquè poden aprofitar l'intercanviador de Roda de Barà per agafar la línia del TAV i anar més ràpid.

Els representants de les tres administracions que configuren el consorci per l'alta velocitat –Morlán, el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, i l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu– van repetir, com si fos la tonada d'una cançó, que les obres del TAV es faran «sense presses, però sense pausa». L'execució dels treballs se supeditarà a la seguretat i no al compliment dels terminis, explicaven. Un tomb argumental respecte a la presentació, el maig de l'any passat, del projecte inicial del tram Sants-Sagrera. Aleshores, el consorci prioritzava «complir el calendari» i, per això, van anunciar que prescindien, per la complexitat del projecte, de l'estació central del passeig de Gràcia.

El projecte definitiu del tram Sants-Sagrera no té diferències substancials respecte a l'inicial excepte els terminis. Ara la previsió és fer les obres en 32 mesos, 4 mesos i mig més que el que apareixia en l'estudi preliminar. El projecte se subhastarà al juliol, les obres s'adjudicaran abans de final d'any i es començarà a perforar a principi del 2008. Ahir no sabien si farien primer la protecció per al temple de Gaudí o si col·locarien la tuneladora a la Sagrera. A mitjan 2011 estarà fet el túnel, i es necessitarà un any més per fer les instal·lacions ferroviàries i l'electrificació. Morlán va concloure que en cap cas es posarà en risc «ni la Sagrada Família ni cap edifici», per això abans de començar les obres revisaran 8.000 habitatges.


La concessionària encarregada del tram Figueres-Perpinyà, TP Ferro, manté que la seva part estarà llesta perquè hi circulin els trens el 17 de febrer del 2009. Com que TP Ferro també portarà el manteniment i l'explotació del tram durant 45 anys, el contracte que l'empresa va signar amb el Ministeri de Foment diu que si els trens no arriben a temps, l'Estat hauria d'indemnitzar la concessionària per compensar els beneficis que li aportaria l'explotació. El director general de TP Ferro, Eusebio Corregel, va calcular que els beneficis anuals que tindria l'empresa serien d'uns trenta milions d'euros, una xifra que podria reclamar durant el temps que el tram internacional estigui aturat. El secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, va detallar el calendari de totes les obres fins a la frontera francesa que també tenen retards. Morlán va explicar que hi ha 13 trams en obres i que hi ha tres punts on les obres estan subhastades però s'hauran d'adjudicar abans d'acabar l'any. A més, hi ha set trams més que se subhastaran abans de final d'any.

 NOTÍCIES RELACIONADES

>El patronat ho sabia?

>La tuneladora de la L9

>El servei de Rodalies pot ser el més perjudicat

>Portabella revela que el govern local ja sabia que el calendari no es compliria

>El TAV travessarà Barcelona amb tres anys de retard

>El TAV travessarà Barcelona amb tres anys de retard

>El TAV travessarà Barcelona amb tres anys de retard

>El TAV travessarà Barcelona amb tres anys de retard

>El TAV travessarà Barcelona amb tres anys de retard

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.