| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dissabte, 28 de novembre de 2020


dimarts, 8 de maig de 2007
>

Antoni Vila Casas obrirà un museu de pintura catalana contemporània al 22@

El col·leccionista invertirà més de 18 milions d'euros en la rehabilitació de l'antiga fàbrica tèxtil de Can Framis

MARIA PALAU. Barcelona
El col·leccionista Antoni Vila Casas obrirà un museu de pintura catalana contemporània al 22@ en l'antiga fàbrica tèxtil de Can Framis. Vila Casas, mecenes incansable que els últims set anys ha obert tres museus i centres d'art –el Palau Solterra de Torroella de Montgrí; l'Espai Volart de Barcelona, i Can Mario de Palafrugell–, invertirà més de 18 milions d'euros en la rehabilitació de les naus que s'han conservat de Can Framis, entre els carrers Tànger-Sancho d'Àvila i Llacuna-Roc Boronat. El projecte, de l'arquitecte Jordi Badia, es traduirà en un complex cultural de més de 5.700 metres quadrats, un 90% dels quals es destinaran a espai expositiu. Sense cap ajuda pública, les obres començaran avui mateix i, en principi, s'inauguraran la tardor de l'any 2008.


+ Imatge virtual del futur museu de pintura catalana contemporània de Can Framis. La xemeneia serveix de referència per comparar l'estat actual de l'antiga fàbrica tèxtil, a la imatge de sota.

Seguint l'exemple de l'Espai d'Art Contemporani Can Mario, a Palafrugell, Antoni Vila Casas, un dels col·leccionistes d'art més actius del país, necessitava «més metres quadrats» per mostrar amb tota la seva esplendor la seva immensa col·lecció, integrada per un miler d'obres, 800 de les quals són de pintura. Can Framis serà la peça clau de la xarxa de centres artístics de la Fundació Vila Casas, creada l'any 1986. És clau perquè, gràcies als més de 5.000 m², permetrà l'especialització de tots els equipaments: Can Mario quedarà reservat a l'escultura; el Palau Solterra de Torrella s'ocuparà de la fotografia; i a Can Framis es desplegarà amb tota la seva força el fons de pintura.

L'Espai Volart de Barcelona continuarà exercint una funció més dinàmica i, per tant, continuarà programant exposicions temporals dels artistes afins a la manera d'entendre l'art de Vila Casas. Per a Volart, Vila Casas també té pensat un projecte d'ampliació, que encara s'està estudiant. «Volart continuarà sent el motor de tots els espais», diu el col·leccionista, una celebritat de la indústria farmacèutica.

A Can Framis, la col·lecció de pintura de Vila Casas disposarà de centenars de metres quadrats per lluir-se. Així, dels 5.700 metres quadrats que tindrà el complex, un 90% seran per a espai expositiu, i el 10% restant, per a oficines pròpies del museu i magatzem per a les obres d'art. Can Framis serà el centre museístic de referència per conèixer la pintura catalana contemporània des dels anys seixanta fins a l'actualitat, una greu llacuna en els museus públics del país. Les 800 obres del fons s'aniran exposant en diferents presentacions. «Vaig començar la col·lecció comprant obres a pintors que eren vius l'any 2000», concreta Vila Casas. Agustí Puig, Guerrero Medina, Plensa i molts altres puntals de l'art català de les últimes dècades estan representats en la col·lecció Vila Casas. «És un fons eclèctic que recull el treball d'artistes que estan en la seva plenitud pictòrica», considera.

Ahir es va col·locar la primera pedra simbòlica del projecte de rehabilitació de Can Framis –on, inicialment, s'havien previst oficines–, que dirigeix l'arquitecte Jordi Badia, de l'estudi BAAS, i que promou Layetana Inmobiliaria. Un projecte molt net que preveu la conservació de dues naus d'arquitectura industrial vuitcentista de l'antiga fàbrica tèxtil i la construcció d'un tercer edifici on se situarà la recepció i l'accés principal. Els tres edificis del conjunt estaran connectats internament. «La rehabilitació està concebuda per ensenyar, i no pas per amagar, com s'havia construït en aquesta ciutat», deia ahir Badia. Can Framis és una de les primeres fàbriques, del ram del cotó, que es van erigir al Poblenou i, en l'època daurada, havia ocupat fins a quatre illes. Només s'han conservat les dues naus i restes imprecises i en mal estat d'una tercera. El projecte de Badia també preveu la restauració de la xemeneia.

El complex cultural estarà envoltat d'un immens jardí públic, molt arbrat, i alhora es connectarà amb les noves dependències de la Universitat Pompeu Fabra a través d'un gran pati. Tot plegat per conferir una atmosfera «silenciosa» en contrast amb el concepte veloç del 22@.



Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.