| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dijous, 11 d'agost de 2022


dilluns, 7 de maig de 2007
>

El govern estudiarà per què el sector privat no s'ha beneficiat de la navegabilitat

El projecte de l'Ebre ha suposat una inversió per passatger de 225,68 euros i només 14 empreses operen al riu

LURDES MORESO. Tortosa
La navegabilitat pel riu Ebre no acaba de generar l'impacte econòmic que es va creure que suposaria a l'inici del projecte, fa gairebé deu anys. Així ho posa de manifest un estudi encarregat per l'Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l'Ebre (Idece) i realitzat per la Universitat Rovira i Virgili (URV), segons el qual la inversió duta a terme durant aquests anys ha estat d'uns 19 milions d'euros, mentre que han estat 84.371 passatgers els que han navegat pel riu, cosa que significa una inversió per persona de 225,68 euros. Aquesta setmana es constituirà una comissió de treball formada per l'Idece, Ports, Turisme i l'Escola Nàutic Pesquera de l'Ametlla que farà una diagnosi de la navegabilitat, prèvia a un pla director per redefinir el projecte.


+ Una imatge d'una de les muletes pontones en una trobada a Móra d'Ebre. Foto: A. SEBASTIÀ

«La inversió privada no ha tirat endavant i la que hi ha és majoritàriament d'embarcacions sense motor.» Així ho explica la directora de l'Idece, Genoveva Margalef, que també ha avançat que aquesta setmana es constituirà una comissió de treball formada pel mateix Idece, Ports de la Generalitat, la direcció general de Turisme i l'Escola Nàutic Pesquera de l'Ametlla de Mar amb l'objectiu de fer una diagnosi de la navegabilitat. «La despesa que s'ha produït deixa clares tres accions a emprendre: incrementar el nombre de visitants, tant al riu com a les poblacions de l'entorn; congelar les despeses i augmentar la potencialitat de l'Ebre», assenyala la directora de l'Idece. En aquest sentit, el govern de la Generalitat considera que no es pot tancar la via navegable després d'haver-hi destinat una inversió de 19 milions d'euros, des de l'any 1994, quan es va iniciar el dragatge de la via navegable entre Amposta i Tortosa. Pel que fa a l'obra civil, ha suposat un cost de 13,7 milions d'euros, als quals s'han d'afegir 4,3 milions més destinats al manteniment de la via navegable, 483.961 a l'adequació de la resclosa de Xerta i 426.799 a altres actuacions com ara la millora d'embarcadors.

Amb tot, el que és clar és que no s'incrementarà el pressupost destinat al riu. Així, donat que el dragatge del tram comprès entre Móra d'Ebre i Ascó no s'ha mantingut des de la seua posada en marxa és poc probable que es recupere. De fet, les empreses que operen en aquest tram del riu fan servir embarcacions que no requereixen els treballs de dragatge. A més, és possible que hi hagi altres trams del riu Ebre que es deixen de dragar. «Potenciarem els trajectes curts pel riu i d'embarcacions sense motor», va dir Margalef. En aquest sentit, l'Idece editarà una guia dedicada a les rutes fluvials des de la Pobla de Massaluca fins a la desembocadura.



EL SECTOR SERVEIS NO CREIX
L'estudi d'impacte econòmic de la navegabilitat realitzat per la URV també analitza la població activa de les Terres de l'Ebre, i en aquest cas, arriba a la conclusió que el mercat laboral no s'ha especialitzat. «El sector serveis no s'ha incrementat, i tampoc ho han fet el de transport i el d'agències de viatges», va assenyalar la directora de l'Idece. De tota manera, l'estudi ha tingut en compte les darreres dades de població activa de l'Idescat que són del 2001 i l'Idece ja ha encarregat a la URV que complete el treball quan es facin públiques les dades del 2006. Quant a la diagnosi que realitzarà la comissió de treball, la previsió és que estigui enllestida enguany. «Aquest treball determinarà per quins motius no hi ha més embarcacions que naveguen per l'Ebre», va explicar Margalef. Aquesta diagnosi serà un primer pas per refer el projecte de navegabilitat de l'Ebre, i després el govern català realitzarà un pla director, segons va anunciar el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, en la darrera reunió del consell rector de l'Idece. «Seria desitjable que el pla director de la navegabilitat estigués a punt aquest mandat», va apuntar Margalef.




Inversió - 13,7 milions d'euros en obra civil
- 4,3 milions d'euros en manteniment
- 483.961,13 euros en rehabilitació i manteniment de la resclosa de Xerta
- 426.799,49 en altres (embarcadors...)
- Total: 19 milions d'euros

Passatgers - 2006: 13.242
- Total acumulat: 84.371

Embarcacions - Total acumulat: 11.354

Nombre d'empreses que operen al riu - El 1998 hi havia 6 empreses
- Ara n'hi ha un total de 14

Inversió per persona - 225,68 euros

Efectes sobre la renda - Efecte indirecte: cada euro invertit pel sector privat en navegabilitat es transforma en 1,63 euros als sectors relacionats amb el projecte
- Efecte induït: cada euro invertit pel sector privat es converteix en 2,22 euros a la resta de sectors

Calat màxim de les embarcacions - 80 cm

Cabal mínim i màxim de l'Ebre per navegar-hi - La navegació queda interrompuda amb un cabal inferior a 78 metres cúbics per segon i es recomana no navegar-hi si es superen els 500 metres cúbics per segon

Temporada - Des de Setmana Santa fins a l'1 de novembre


 NOTÍCIES RELACIONADES

>La campanya comença amb retard

>La navegació per l'Ebre només ha suposat la creació de catorze empreses

>La navegabilitat de l'Ebre no dóna el guany econòmic esperat

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.