La Generalitat ha fet el primer pas per començar a donar forma al que, de moment, són idees embrionà ries: prolongar la lÃnia 1 i la 9 del metro. De moment, ja ha tret a concurs la redacció dels estudis informatius per a aquests dos projectes. Com explica el director general de Transport Terrestres, Manel Villalante, «primer de tot s'ha d'escollir qui redactarà aquests estudis».
Tal com preveu el pla director d'infraestructures (PDI) 2001-2010, la lÃnia 1 s'hauria d'allargar des de l'actual parada de Fondo fins als barris situats a la part nord i oest de Badalona. En aquest nou tram, de 3,4 quilòmetres de longitud, hi hauria quatre estacions noves. Una se situaria a la intersecció de la rambla de Sant Joan amb el passeig Olof Palme. La segona parada s'ubicaria al barri de Sant Crist. En la intersecció de l'avinguda Martà i Pujol i el carrer Bufalà hi hauria la tercera estació. La quarta i última parada d'aquesta prolongació arribaria a l'estació de Badalona Centre, on enllaçaria amb el nou ramal de la lÃnia 2 (vegeu el grà fic), que actualment està en construcció. Villalante va recordar que aquesta prolongació de la lÃnia 2 està previst que comenci a funcionar el 2009.
El pressupost per fer l'estudi per allargar la lÃnia 1 és d'1,2 milions d'euros, i el termini d'execució, de nou mesos. Per tant, fins a principis de l'any vinent no se sabrà com agafa forma aquesta idea.
La prolongació de la lÃnia 9 vol enllaçar l'estació de la Zona Franca ZAL amb la del polÃgon Pratenc, creuant l'antiga llera del riu Llobregat. Aquest ramal de la lÃnia 9 arrenca de la bifurcació de l'estació de Gornal, a l'Hospitalet de Llobregat, i dóna servei al polÃgon de la Zona Franca i a la zona d'activitats logÃstiques (ZAL). En l'estudi informatiu s'hauran de tenir en compte les alternatives per salvar l'antiga llera del riu Llobregat, on se situarà un nou nus viari i ferroviari, amb l'estació intermodal de mercaderies que donarà servei al port. També haurà de determinar què és millor, que la lÃnia 9 arribi a nivell de carrer o bé en viaducte, un cop estigui al polÃgon Pratenc. Finalment, també s'haurà de decidir on s'emplaça l'estació terminal que, a part de ser una zona d'equipaments per al manteniment de les infraestructures, inclourà unes cotxeres i una cua de maniobres. L'estudi informatiu per prolongar la lÃnia 9, amb un pressupost de 160.000 euros, estarà redactat d'aquà a quatre mesos. De fet, aquest és un pas més en una lÃnia que s'està construint per fases i que quan estigui tota acabada serà la més llarga d'Europa. Les parts del túnel que, de moment, ja estan perforades «són els dos ramals que arriben fins a Santa Coloma i Badalona», recorda Villalante, i «el que va des de Fira II fins a Parc LogÃstic». També està fet el túnel d'accés al triangle ferroviari.