| Contactar amb El Punt - Pobles i Ciutats |
| Qui som? - El Club del subscriptor - Les 24 hores d'El Punt - Publicitat - Borsa de treball | El Punt | VilaWeb | dimarts, 15 de juny de 2021


divendres, 3 de novembre de 2006
>

Punt i a part. La bicicleta plegable es fa un lloc

El poc espai que ocupa i l'elegància d'alguns models converteixen aquest mitjà de transport en una moda a Barcelona

ORIOL RIBET. Barcelona
Les vendes de bicicletes plegables a Barcelona s'han disparat els darrers anys. Brompton, Dahon o la catalana Monty són marques que han agafat una certa volada gràcies a aquest nou mitjà de transport urbà molt popular al nord d'Europa, però encara en una fase inicial d'implantació a casa nostra. La gran virtut de la bicicleta plegable, diuen els seus usuaris, és que permet moure's amb comoditat i, al mateix temps, si és necessari, es pot transportar amb facilitat si un puja al metro, al bus o a un taxi. I entre els avantatges tots en citen un de molt important: com que la bici es plega i s'entra a tot arreu, no queda al carrer, on el robatori de bicicletes és el pa de cada dia. A Barcelona hi ha des de fa uns anys un grup reduït de botigues especialistes en aquest mitjà de transport.


+ Miquel Santalices, de la botiga Espai Bici, mostra una Brompton. Foto: O. R.

Que la ciutat està liderant la introducció de la bicicleta plegable a l'Estat ho demostra el fet que una de les botigues on es concentren les vendes, Bike Tech, és també el distribuïdor de la Brompton per tot l'Estat espanyol. El que ha passat amb aquesta bicicleta de fabricació anglesa i preu força elevat (no baixa dels 800 euros) és significatiu. L'any 2001, Bike Tech va vendre directament a la seva botiga (situada al barri de Gràcia) o va distribuir a altres botigues d'arreu de l'Estat 108 bicicletes Brompton. La xifra s'ha multiplicat per deu en cinc anys. Aquest any ja s'han venut un miler de bicicletes d'aquesta marca, i encara falta el darrer impuls de les vendes nadalenques. «El més curiós és que un 80% de les Brompton que es venen a tot l'Estat, es venen a Barcelona», comenta Àlex Künzel, de Bike Tech. El fenomen Brompton, una bicicleta feta artesanalment en una fàbrica propera a Londres, és doncs típicament barceloní. Un dels trets d'aquesta bicicleta més apreciats pels seus usuaris és que pesa poc i que és fàcil de plegar. La va inventar els anys 70 Andrew Ritchie, i ha arribat fins als nostres dies sense gaires canvis. Els primers models es van començar a fabricar el 1981, i els anys 90 van ser els de la difusió massiva del producte, tot i que cal tenir en compte que és un producte artesanal i per tant poc estès. Una de les peculiaritats d'aquesta bici són les dimensions molt reduïdes de les rodes.

El món (el món de la bicicleta plegable) no s'acaba, però, en la Brompton. A la botiga Espai Bici, situada al carrer Bruc, Miquel Santalices assegura que ells no es casen amb cap marca. «Nosaltres venem el doble de Dahons's que de Brompton's», assegura. Concretament, en aquesta botiga l'any passat es van vendre unes 500 bicicletes Dahon. La història d'aquesta bicicleta nord-americana és peculiar. Els primers dissenys d'aquesta bicicleta daten del 1975, però no va ser fins als anys 80 que el seu creador, David Hon, es va decidir a anar a veure fabricants per proposar-los la idea. Cap no la va acceptar, i llavors Hon va decidir fabricar ell mateix les bicicletes a Taiwan. En aquests país, a més de la Xina i Macau, Dahon hi té actualment les fàbriques, mentre que la seu és a Los Angeles. Els defensors acèrrims de la bicicleta Brompton asseguren que la gran diferència entre aquest aparell i la Dahon és justament el lloc de fabricació. «La Brompton és de fabricació artesanal i dura més, i a banda d'això queda més ben plegada que la Dahon», assegura Àlex Künzel, de Bike Tech. En canvi Miquel Santalices relativitza aquestes diferències. «Són dos productes de molta qualitat, si bé és cert que la Brompton té un punt d'exquisit», destaca Santalices. El preu d'un producte i de l'altre tampoc no té res a veure. Tot i que varia molt segons el model, es pot adquirir una Dahon a partir de 400 euros. I tot això sense oblidar altres marques no tan conegudes, com l'alemanya Birdy, o el mercat de bicicletes plegables que es venen en grans superfícies esportives, o les que fa uns mesos van distribuir alguns diaris de la ciutat.

Els responsables de les botigues especialitzades com Bike Tech o Espai Bici alerten però als possibles compradors que val la pena pagar una mica més i assegurar-se la qualitat de les bones marques. En aquest darrer grup, el de les marques de renom i consolidades, hi té un lloc també la catalana Monty. El seu fundador, Pere Pi, assegura que a final d'any hauran venut al voltant de 4.000 bicicletes plegables. «Tenim una gran penetració en el mercat espanyol, on som líders al davant de Dahon, que és la que ven més bicicletes plegables de tot el món», assenyala Pere Pi.

Tots aquests experts en la bicicleta urbana, des dels venedors de botigues especialitzades fins a fabricants com Monty, coincideixen a afirmar que s'està vivint un autèntic boom de la bicicleta plegable. Després del boom dels anys 80 i 90 amb la bicicleta de muntanya, sembla que ara li arriba el torn a la bicicleta urbana, plegable i per tant fàcil de guardar dins de pisos que cada cop són més petits. «És un boom i encara té molt de recorregut, perquè la bicicleta ha guanyat estatus, ja no és un vehicle de pobres sinó que pots veure per la Diagonal executius que la fan servir per anar a treballar», diu Miquel Santalices. I a remolc d'aquest boom les botigues especialitzades com Bike Tech, Espai Bici o Cap Problema, comencen també a recollir els fruits de l'aposta que van fer quan van obrir les portes a final dels anys 90. Que el mercat es mou ho demostra un detall: ja hi ha, a Sabadell, una empresa especialitzada en la venda de bicicletes (plegables i convencionals) per Internet. Una empresa que du el significatiu nom de Plegabike.

La bicicleta plegable, que curiosament va tenir en els propietaris de iots els primers usuaris per les poques dimensions que ocupava, comença a conquerir els carrers de les grans ciutats.



 NOTÍCIES RELACIONADES

>Punt i a part. Una nova ordenança per regular-ne l'ús

>Punt i a part. Un fenomen molt arrelat a la ciutat i amb pocs equivalents en altres ciutats de l'Estat espanyol

>Punt i a part. El fabricant català Monty aposta per les bicicletes plegables que funcionen amb un motor elèctric

Aquest és un servei de notícies creat pel diari El Punt i distribuït per VilaWeb.
És prohibida la reproducció sense l'autorització expressa d'Hermes Comunicacions S.A.